Strażackie wozy marzeń z podziałem na przeznaczenie

Ciekawostki i nowości sprzętowe oraz problemy dotyczące sprzętu używanego w Strażach Pożarnych.

Feniks
Posty: 146
https://dekodeco.com.pl/producent-mebli-na-wymiar-w-warszawie-nowoczesne-kuchnie/
Rejestracja: pt 09 sie 2013, 18:23
Status: Offline

Re: Strażackie wozy marzeń z podziałem na przeznaczenie

Post autor: Feniks »

W tym przypadku są 2 kwestie:
- gabaryty - z reguły 6x6 są większe niż 4x4, jeżeli gabaryty nie są problemem to niby większy jest lepszy, ale patrz druga kwestia
- wśród znanych mi producentów samochodów strażackich nie widziałem w ofercie samochodu 6x6 który by miał ilość miejsca na sprzęt porównywalną z tą w samochodach 4x4. Samochody 6x6 mają duże beczki i większe gabaryty wciąż nie pokrywają różnicy w pojemności beczki, więc przycina się miejsce na sprzęt. Nie wiem czy da się zamówić
http://www.wiss.com.pl/oferta/ciezkie-p ... 0-6x6.html
w wersji z beczką 5tyś litrów i dodatkowymi skrytkami na sprzęt lub któregoś z poniższych
http://www.stolarczyk.pl/pl/katalog-pro ... etros-6x6/
http://www.psszczesniak.pl/sites/defaul ... 5w_6x6.pdf
http://www.mototruck.pl/pl/ciezkie-samo ... ch-tylnych
z kabiną na 6 osób, mniejszą beczką i dodatkowym miejscem na sprzęt. Pewnie
http://bocar.com.pl/shop/samochody-ciez ... -gcba-740/
tego też z beczką 5tyś i większym miejscem na sprzęt też nie zrobią.
Albo może inaczej - może i nawet zrobią, ale nie będzie miał certyfikacji CNBOP a wtedy może sobie ładnie stać w garażu ;/

Topic author
generał83
Posty: 22
Rejestracja: pt 23 gru 2016, 07:40
OSP (gm., woj.): województwo mazowieckie
Status: Offline

Re: Strażackie wozy marzeń z podziałem na przeznaczenie

Post autor: generał83 »

Więc wygląda na to, że jedynym plusem 6x6 względem 4x4 jest tylko napęd :?: Skoro tak, to nie ma co kombinować i trzeba się skupić na 4x4.

Feniks
Posty: 146
Rejestracja: pt 09 sie 2013, 18:23
Status: Offline

Re: Strażackie wozy marzeń z podziałem na przeznaczenie

Post autor: Feniks »

Przyznam szczerze że chciałbym zobaczyć jak
http://www.stolarczyk.pl/pl/katalog-pro ... etros-6x6/
spisuje się w terenie. To jedyny naprawdę terenowy ciężki (reszta tak jak i nasz to tylko uterenowione). Pytanie czy rzeczywiście da się poczuć różnicę... Oczywiście z proponowaną zabudową jest bezsensowny, ale gdyby miał 6-cio osobową kabinę i mniejszy zbiornik za to z miejscem na sprzęt to byłby ciekawą propozycją> W obecnej konfiguracji wg mnie nie jest. No i pytanie czy rzeczywiście radzi sobie w ekstremalnym terenie, bo jeżeli jest tylko ciut lepszy od uterenowionego to nie warto gdybać nad inną zabudową...

A wracając do meritum, to właśnie dlatego po rozważeniu za i przeciw my postawiliśmy na 4x4 i uterenowioną Scanię (mogłaby być i inna marka - po prostu u nas przetarg wygrała akurat na Scani).

Topic author
generał83
Posty: 22
Rejestracja: pt 23 gru 2016, 07:40
OSP (gm., woj.): województwo mazowieckie
Status: Offline

Re: Strażackie wozy marzeń z podziałem na przeznaczenie

Post autor: generał83 »

Ja osobiście uważam, że ciekawą propozycją wozu 4x4 byłby właśnie powyższy w konfiguracji dla 6 osobowej załogi, tylko czy któraś firma w Polsce wykonuje certyfikowany wóz z taką zabudową :?:

Feniks
Posty: 146
Rejestracja: pt 09 sie 2013, 18:23
Status: Offline

Re: Strażackie wozy marzeń z podziałem na przeznaczenie

Post autor: Feniks »

Nie widziałem terenowego GCBA na Zetrosie w układzie 4x4 w ofercie żadnego producenta. Jest sporo uterenowionych na Actrosie. No i pytanie czy on naprawdę dobrze radzi sobie w terenie czy to po prostu zdanie producenta nie mające pokrycia w praktyce...

mateo691
Posty: 116
Rejestracja: wt 17 lut 2015, 17:16
OSP (gm., woj.): powiat:......, woj. Lubuskie
Status: Offline

Re: Strażackie wozy marzeń z podziałem na przeznaczenie

Post autor: mateo691 »

Popatrzcie na to: https://www.czerwonesamochody.com/detai ... e_id=63248
Kamaz GCBA 6x6 cena brutto ok. 850 000 zł Cena przyzwoita, wyposażenie też w terenie na pewno lepiej niż Scania, więcej miejsca na sprzęt... jak na razie same plusy. O resztę trzeba by było się pytać jednostek które już posiadają go na wyposażeniu.
Możliwość brodzenia do 1,5m

DMC- 21600 kg
Moc silnika - 220 KW (300 KM)
Załoga kabiny- 1+1+4
System regulacji ciśnienia powietrza w oponach- Tak
Zabudowa- modułowa/stal nierdzewna/aluminium/laminat
Zbiornik wodny- 5450 litrów
Zbiornik piany- 595 litrów
Działko dachowe- wydajność od 800 do 3200 l/min
Linia szybkiego natarcia- 1 x 60 m
Zraszacze- Tak (jako opcja)
Maszt oświetleniowy- 2 x 1000 W/32000 Lm
Oświetlenie- LED
Agregat prądotwórczy- 5 kW
Wyciągarka elektryczna- 9000 kg
Autopompa:
ROSENBAUER NH40 lub ELJOT AW 32/8-4/40
wydajność:
4300 l/min przy 8 bar, 260 l/min przy 40 bar (Rosenbauer)
3200l/min przy 8 bar, 250-400l/min przy 40 bar (ELJOT)
Dozownik piany- Tak


U nas właśnie CNBOP jest przeszkodą- nie można czegoś zrobić inaczej bo CNBOP nie pozwala, przykładem mogą być halogeny montowane na przodzie auta w IVECO(nie można założyć listwy led choć jest lepsza bo nie spełnia wymagań CNBOP ).
Jakiś czas temu JRG nie mogło używać drabiny ratowniczej wyższej niż 38 m(mam nadzieję że się nie mylę) bo CNBOP nie pozwalało.

Ogólnie poruszę jeszcze taki temat: dlaczego u nas nie można zmienić zabudowy pod własne potrzeby, bo trzeba by było zrobić ponowną certyfikację co wiąże się z kosztami? Jakiś czas temu Wawrzaszek miał zamówienie na dostawę aut dla Airbusa- powiem szczerze wykonanie, jakość i ergonomia rozmieszczenia na poziomie światowym(byłem dumny, że Polska firma może tak świetnie to wykonać); zabudowa na Polskę jedna wielka klapa wszystko dla każdej jednostki prawie identyczne... ZERO!!! ergonomii

Pozostawię to tu i poczekam na wasze opinie :)

Feniks
Posty: 146
Rejestracja: pt 09 sie 2013, 18:23
Status: Offline

Re: Strażackie wozy marzeń z podziałem na przeznaczenie

Post autor: Feniks »

Hmm... Wygląda fajnie, nawet nie wiedziałem, że taka firma istnieje i robi coś takiego. Pytanie tylko czy ma CNBOP czy to produkcja na eksport?
Co do samych badań, wiem że różnie to wygląda w różnych rejonach - nawet w tym roku słyszałem o przypadkach wprowadzenia do podziału bojowego w jednostkach KSRG samochodów bez certyfikacji, ale osobiście bym nie zaryzykował bo wiadomo - jest dobrze jak jest dobrze, ale w razie co jednostka ma przerąbane...

PS. W 2016r cena certyfikacji poszła dość znacząco w górę i jestem prawie pewny, że w 2017 znowu pójdzie.

mateo691
Posty: 116
Rejestracja: wt 17 lut 2015, 17:16
OSP (gm., woj.): powiat:......, woj. Lubuskie
Status: Offline

Re: Strażackie wozy marzeń z podziałem na przeznaczenie

Post autor: mateo691 »

@Feniks

Ten Kamaz ma CNBOP jak i również jego mniejszy brat: https://www.czerwonesamochody.com/detai ... iqdfgalc14 który kosztuje ok. 730 000 zł brutto :)

Powiedz szczerze co ta certyfikacja daje? Przecież auta muszą spełniać normy europejskie- które są wystarczające...

Feniks
Posty: 146
Rejestracja: pt 09 sie 2013, 18:23
Status: Offline

Re: Strażackie wozy marzeń z podziałem na przeznaczenie

Post autor: Feniks »

Bez certyfikacji nie możesz używać samochodu w działaniach ratowniczo-gaśniczych. Jeżeli dojdzie do wypadku ubezpieczyciel może powołać się na nie spełnienie wymagań prawnych - brak certyfikacji - i odmówić wypłaty świadczenia. O tym co zrobi prokurator lepiej nawet nie wspominać. Do tego nie dostaniesz na taki samochód dotacji z WFOS, KG PSP, ZOSP RP ani od firm ubezpieczeniowych:
http://strazacki.pl/artyku%C5%82y/uzywa ... puszczenia
Oczywiście poza spełnieniem wymogu formalnego nie daje nic :)

PS. Ze względu na wymogi wynikające z przepisów samochód średni odpada jako pierwszowyjazdowy. Zaś ten GCBA chętnie bym obejrzał, i zobaczył w akcji. Bo tak tylko na papierze to ciężko samochód oceniać (Scanię oglądaliśmy w 2 jednostkach zanim napisaliśmy SIWZ, byliśmy też oglądać Volvo, Atego i MAN'a - ale Kamaza po prostu nigdzie nie widzieliśmy i nawet nie wiedzieliśmy że ktoś robi takie samochody)

Topic author
generał83
Posty: 22
Rejestracja: pt 23 gru 2016, 07:40
OSP (gm., woj.): województwo mazowieckie
Status: Offline

Re: Strażackie wozy marzeń z podziałem na przeznaczenie

Post autor: generał83 »

Znam wiele jednostek OSP które mają na swoim wyposażeniu wyłącznie średnie wozy ratowniczo - gaśnicze oraz lekkie ( typu transit / master itp ), a mimo to wyjeżdżają do interwencji tylko takimi autami. Czy w takim przypadku łamią prawo :?:
Poza tym zastanawiam się też po co ta certyfikacja i odnoszę wrażenie, że jedyne o co tu chodzi to o kasę i o nic więcej. Przecież jakiś tam papierek nie wpływa na zdolności ratowniczo - gaśnicze wozu ( poza drobnym ' ale " którym jest uniemożliwienie wyjazdu z garażu wozem który takiego papierka nie posiada ) :)

Od dawna przyglądam się temu Kamazowi. Na papierze wygląda bardzo interesująco. Jedynym minusem takiego auta w terenie może być jednak nie najmocniejszy silnik ( według mnie oczywiście ). Z pewnością jednak zajedzie on dalej niż większość MAN-ów, Scanii, czy tam innych Renówek :)

Pozostaje więc pytanie: Skoro jest on taki dobry, to czemu jest tak mało popularny :?:

mateo691
Posty: 116
Rejestracja: wt 17 lut 2015, 17:16
OSP (gm., woj.): powiat:......, woj. Lubuskie
Status: Offline

Re: Strażackie wozy marzeń z podziałem na przeznaczenie

Post autor: mateo691 »

generał83 pisze:Znam wiele jednostek OSP które mają na swoim wyposażeniu wyłącznie średnie wozy ratowniczo - gaśnicze oraz lekkie ( typu transit / master itp ), a mimo to wyjeżdżają do interwencji tylko takimi autami. Czy w takim przypadku łamią prawo :?:
Poza tym zastanawiam się też po co ta certyfikacja i odnoszę wrażenie, że jedyne o co tu chodzi to o kasę i o nic więcej. Przecież jakiś tam papierek nie wpływa na zdolności ratowniczo - gaśnicze wozu ( poza drobnym ' ale " którym jest uniemożliwienie wyjazdu z garażu wozem który takiego papierka nie posiada ) :)

Od dawna przyglądam się temu Kamazowi. Na papierze wygląda bardzo interesująco. Jedynym minusem takiego auta w terenie może być jednak nie najmocniejszy silnik ( według mnie oczywiście ). Z pewnością jednak zajedzie on dalej niż większość MAN-ów, Scanii, czy tam innych Renówek :)

Pozostaje więc pytanie: Skoro jest on taki dobry, to czemu jest tak mało popularny :?:
1) Został nie dawno wprowadzony na Polski rynek
2) ludzie są zapatrzeni na podwoziach Scanii, Man'a itp. widzę to w znajomych jednostkach: przykład z jednej jednostki-chcielibyśmy mieć taką Scanie ładnie wygląda.(k$$wa tu chodzi o wygląd czy o możliwości, jakość i ergonomię!!!!!!???)
3) Nie jest produkowany przez znanego producenta zabudowy

Feniks
Posty: 146
Rejestracja: pt 09 sie 2013, 18:23
Status: Offline

Re: Strażackie wozy marzeń z podziałem na przeznaczenie

Post autor: Feniks »

@generał83
Chodzi o pierwszeństwo dysponowania. KW PSP wydają wytyczne co ma być dysponowane do jakich zdarzeń i w jakiej kolejności. I w większości przypadków MUSI być zadysponowany samochód ciężki. Czyli jeżeli pod dane PSK/MSK podlegają dwa OSP, to nawet mające 5km dalej do miejsca zdarzenia ale mające GCBA zostanie wysłane przed tym które ma tylko GBA. Ogólnie w znacznym uproszczeniu:
- najpierw jednostki z KSRG dopiero potem te spoza systemu
- najpierw samochody ciężki dopiero potem średnie i lekkie
Nie twierdze, że te wytyczne mają większy sens niż certyfikat CNBOP, ale tak jak i on - po prostu są :)

@mateo691
Jest jeszcze jeden problem - 99% zakupów z dofinansowań idzie przetargami publicznymi. Jeżeli ten Kamaz znacząco różni się zabudową od MAN'ów, Scani i Renówek czy Volvo - które jak sam zauważyłeś mają zabudowy "na jedno kopyto" to go zwyczajnie nie będziesz mógł kupić. Nie można napisać SIWZ pod jednego producenta, bo to nie przejdzie. One dlatego mają tak podobne zabudowy, żeby wzajemnie się nie wykluczały w SIWZ'ach. Inaczej mówiąc - jeżeli nawet by ktoś pomyślał i zrobił super zabudowę, na super podwoziu - to i tak nie mógłby w Polsce tego sprzedać, jeżeli inni nie zrobiliby podobnie. Przetargi publiczne to syf i bagno, ale takie którego nie przeskoczysz. Mógłbyś to kupić, gdybyś miał jakiegoś hojnego darczyńce lub działalność gospodarczą i kupę kasy na koncie, ale jak masz dotacje z urzędów czy UE - zapomnij...

Topic author
generał83
Posty: 22
Rejestracja: pt 23 gru 2016, 07:40
OSP (gm., woj.): województwo mazowieckie
Status: Offline

Re: Strażackie wozy marzeń z podziałem na przeznaczenie

Post autor: generał83 »

@Feniks, tylko że sam osobiście widziałem wielokrotnie, że w wielu zdarzeniach, niezależnie czy to wypadki czy pożary udział brały tylko GBA i lekkie. Naprawdę rzadko widziałem GCBA - było to zapewne wtedy, gdy GBA sobie nie radziły z racji wielkości zdarzenia po prostu. Więc czy ten przepis zawsze ma naprawdę zastosowanie :?: Z moich obserwacji wynika, że nie.

Mowa oczywiście o KSRG.

Feniks
Posty: 146
Rejestracja: pt 09 sie 2013, 18:23
Status: Offline

Re: Strażackie wozy marzeń z podziałem na przeznaczenie

Post autor: Feniks »

Może w którymś województwie jeszcze nie ma wymogu dysponowania GCBA, ale jestem przekonany, że wkrótce będzie. U nas jest i o ile wiem, w zaleceniu od KG PSP też jest by jednak jak jest możliwość to preferować ciężkie. Już coraz więcej jest szkoleń z postępowania przy zdarzeniach z samochodami z napędem hybrydowym/elektrycznym, i niestety w razie pożaru bez ciężkiego ani rusz...

mateo691
Posty: 116
Rejestracja: wt 17 lut 2015, 17:16
OSP (gm., woj.): powiat:......, woj. Lubuskie
Status: Offline

Re: Strażackie wozy marzeń z podziałem na przeznaczenie

Post autor: mateo691 »

@Feniks
Jakiś czas temu mieliśmy dyskusję z Komendantem powiatowym PSP o dysponowaniu zastępów do zdarzeń powiedział że najważniejszym czynnikiem decydującym jest odległość od miejsca zdarzenia. Przynajmniej u mnie w powiecie w dysponowaniu nie ma znaczenia czy jednostka jest w KSRG czy nie należy do systemu ponieważ, jednostki spoza systemu które są mobilne po prostu powiedziały, że zawsze mogą wyjechać i dyspozytor wie że taka jednostka wyjedzie, a te które nie są w 100% mobilne są też dysponowane ale potem dyspozytor kontaktuje się telefonicznie czy wyjadą czy ma kogoś innego dysponować...

W jakim województwie mieszkasz? ponieważ dziwi mnie to, że SK najpierw zadysponuje GCBA które ma 5 km dalej niż GBA które ma przykładowo
1 km do zdarzenia.

Powiadasz, że do hybrydy bez GCBA nie podchodzić- dlaczego takie stwierdzenie? Akumulatory i te sprawy wszystko łatwo palne... ale w osobówkach mamy benzynę, która może się wydostać i wtedy będzie problem :)

i jeszcze jedna sprawa: to prawda, że większość zakupów idzie przetargami publicznymi, wiadomo SIZW nie napiszemy pod jakiegoś producenta, jednak powinno być tak zapisane aby to producent wykazał się inwencją twórczą a nie robieniem wszystkiego tak jak powiedziałeś "na jedno kopyto". kolejnym dylematem jest to że w większości przetargów publicznych na samochody pożarnicze w większości kryterium decydującym w 95% jest CENA, przykładem jest przetarg dla małopolskich jednostek osp 34 samochody średnie(w 95% była cena a 5% inne rzeczy)
ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat