Problem z instalacją 24/12 w samochodzie.

Ciekawostki i nowości sprzętowe oraz problemy dotyczące sprzętu używanego w Strażach Pożarnych.
Awatar użytkownika

Topic author
kamil237
Posty: 472
https://dekodeco.com.pl/producent-mebli-na-wymiar-w-warszawie-nowoczesne-kuchnie/
Rejestracja: pn 06 lip 2009, 21:30
Status: Offline

Problem z instalacją 24/12 w samochodzie.

Post autor: kamil237 »

Mamy problem z instalacją elektryczną w samochodzie.
Oryginalnie instalacja jest na 24V
Część instalacji (kilka elementów) oryginalne zasilanie 12V
Zamontowany główny wyłącznik prądu (odcina masę)
I teraz mamy taki problem, że akumulatory nam padają. Od jednego aku idzie przewód który zasila instalację na 12V ( w sumie kilka urządzeń motorola, sygnały i kilka ładowarek) i co się dzieje? Otóż po odcięciu masy hebelkiem na części instalacji gdzie zazwyczaj jest 24V nagle pojawia się 12V np. kontrolki na desce rozdzielczej się żarzą, oświetlenie kabiny również świeci słabo. Po przekręceniu hebelka w pozycję ON na instalację wraca 24V i wszystko świeci jak powinno. O co chodzi? Skąd to 12V skoro masa jest odcięta? Sprawdziliśmy już chyba wszystko. Przewód 12V został wymieniony na nowy, aku sprawdzone (kupione nowe 3 miesiące temu). Po całym dniu rozbierania instalacji doszliśmy do tego, że jeżeli pociągniemy nowy przewód na 12V, stary całkowicie odłączymy, masa na heblu również odłączona i odłączymy od instalacji przewody zasilające np. radiostację (radio mamy w takiej pozycji, że w żaden sposób nie ma kontaktu z samochodem ani (+) ani (–) antena również odłączona, radio mamy na kolanach i do (+) od radia przyłożymy przewód idący bezpośrednio od aku (12V) przewód (-) radia wisi w powietrzu to kontrolki, światełka i inne na desce zaczynają się żarzyć. Tak samo np. z sygnałami. O co chodzi? Jedyny kontakt urządzenia z samochodem jest ten nowy przewód (+) 12V. Co z tym fantem zrobić? Jakieś pomysły? Bo my już totalnie zgłupieliśmy.
Syrena wyje a ja jeszcze tutaj?!

kamyk01
Posty: 72
Rejestracja: czw 12 sty 2012, 17:01
OSP (gm., woj.): Tuliszków,wielkopolskie
Status: Offline

Re: Problem z instalacją 24/12 w samochodzie.

Post autor: kamyk01 »

Witam.
Mieliśmy podobny problem. Najprostrzym, najlepszym i jedynie właściwym rozwiązaniem jest zamontowanie w samochodzie przetwornicy 24/12 volt.(oczywiście musicie policzyć jakie macie obciążenie wszystkich urządzeń 12-sto voltowych). Koszt takiej przetwornicy od 50 do 150zł. Przetwornica pobiera prąd z 2 akumulatorów więc analogicznie w takim samym procęcie je rozładowuje. Alternator i regulator w instalacji 24 voltowej traktuje akumulatory jako 1 zespół, więc jeśli brak jest przetwornicy jeden akumulator jest bardziej rozładowany(ten do którego są podłączone 12 voltowe urządzenia), drugi natomiast jest mniej rozładowany. Kiedy regulator" dostanie informacje ", że jeden z akumulatorów jest naładowany(w tym przypadku akumulator drugi) zmniejsza ładowanie i akumulator pierwszy (ten z dodatkowym 12 voltowym obciążeniem) jest niedoładowywany przez co ulega szybszemu uszkodzeniu, a takrze może doprowadzić do tego, że nieuda się uruchomić samochodu(jeden akumulator rozładowany lub niedoładowany, drugi naładowany).
Są jeszcze inne sposoby na rozwiązanie problemu o którym piszesz, jednak zamontowanie przetwornicy jest jedynie właściwym z praktycznego i "elektrycznego" punktu widzenia.

Przy montarzu pamiętać należy o włściwym zabezpieczeniu instalacji (koszulki ochronne i bezpieczniki) oraz właściwie dobranych przekrojach przewodów.

Jeśli macie pytania to postaram się pomóc.
Pozdrawiam

dh. Kamil
Awatar użytkownika

Topic author
kamil237
Posty: 472
Rejestracja: pn 06 lip 2009, 21:30
Status: Offline

Re: Problem z instalacją 24/12 w samochodzie.

Post autor: kamil237 »

Dzięki za odpowiedź.
Na drugim forum otrzymałem podobną odpowiedź więc jutro lecimy po przetwornice. (swoją drogą dlaczego sami na to nie wpadliśmy? :D )
Zamontowanie i zabezpieczenie to już nie problem.
Dzięki wielkie, problem mam nadzieję rozwiązany :)
Syrena wyje a ja jeszcze tutaj?!

kamyk01
Posty: 72
Rejestracja: czw 12 sty 2012, 17:01
OSP (gm., woj.): Tuliszków,wielkopolskie
Status: Offline

Re: Problem z instalacją 24/12 w samochodzie.

Post autor: kamyk01 »

Nie ma za co.
Jak my strażacy wzajemnie nie będziemy sobie pomagać to kto nam pomoże ?
A podobno na najprostrze rozwiązania najtrudniej wpaść.

Gdyby po zamontowaniu przetwornicy temat nie rozwiązany został w 100% -daj znać napewno coś podpowiem.

damian44
Posty: 33
Rejestracja: sob 10 gru 2011, 13:26
OSP (gm., woj.): Pecna Mosina Wielkopolskie
Status: Offline

Re: Problem z instalacją 24/12 w samochodzie.

Post autor: damian44 »

Popieram druha w 100% tylko przetwornica- mniej kabli "złodziejek" nie trzeba żonglować akumulatorami wystarczy prosta przetwornica tylko mala rada nie kupujcie badziewia tylko taka z sredniej polki
ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat