Przedni napęd STAR 244

Ciekawostki i nowości sprzętowe oraz problemy dotyczące sprzętu używanego w Strażach Pożarnych.
Awatar użytkownika

Topic author
KALWI626
Posty: 50
Rejestracja: ndz 27 maja 2012, 07:59
OSP (gm., woj.): Modliszewice gm., Końskie Świętokrzyskie
Status: Offline

Przedni napęd STAR 244

Post autor: KALWI626 » sob 04 maja 2013, 21:30

Witam Pytanie do kierowców którzy jeżdżą starem 244. Pytanie jak włączyć przedni napęd czy tą wajchą za drążkiem do zmiany biegów czy włącznikiem na desce rozdzielczej?
Awatar użytkownika

wujo2010
Posty: 436
Rejestracja: ndz 15 maja 2011, 12:10
Status: Offline

Re: Przedni napęd STAR 244

Post autor: wujo2010 » sob 04 maja 2013, 21:56

Na desce rozdzielczej wlącznikem , a tą wajchą za skrzynią biegow włącza sie biegi terenowe
Awatar użytkownika

Topic author
KALWI626
Posty: 50
Rejestracja: ndz 27 maja 2012, 07:59
OSP (gm., woj.): Modliszewice gm., Końskie Świętokrzyskie
Status: Offline

Re: Przedni napęd STAR 244

Post autor: KALWI626 » sob 04 maja 2013, 22:33

ok ale gdy włączę tą wajchą to zapala sie kontrolka że napęd jest włączony i słychać pneumatykę jakiś siłownik a więc??
jak to działa?????????

dzidzi998
Posty: 172
Rejestracja: wt 11 lis 2008, 11:30
Status: Offline

Re: Przedni napęd STAR 244

Post autor: dzidzi998 » sob 04 maja 2013, 22:34

A tą poziomą koło tych dwóch wajch włączasz autopompę
:)

dzidzi998
Posty: 172
Rejestracja: wt 11 lis 2008, 11:30
Status: Offline

Re: Przedni napęd STAR 244

Post autor: dzidzi998 » sob 04 maja 2013, 22:36

A jak ci pneumatyka syknie i coś stuknie znaczy to, że pneumatyka wybiła wodzik i napęd jest przenoszony na przedni most
Awatar użytkownika

Topic author
KALWI626
Posty: 50
Rejestracja: ndz 27 maja 2012, 07:59
OSP (gm., woj.): Modliszewice gm., Końskie Świętokrzyskie
Status: Offline

Re: Przedni napęd STAR 244

Post autor: KALWI626 » sob 04 maja 2013, 22:45

dzidzi998 a ty jak osobiście praktykowałeś u siebie to załączanie tego napędu tereny włączałeś czy sam napęd ???

banan998
Posty: 146
Rejestracja: pn 27 gru 2010, 12:04
OSP (gm., woj.): węgorzyno zachodniopomorsie
Status: Offline

Re: Przedni napęd STAR 244

Post autor: banan998 » ndz 05 maja 2013, 23:06

KALWI626 pisze:Witam Pytanie do kierowców którzy jeżdżą starem 244. Pytanie jak włączyć przedni napęd czy tą wajchą za drążkiem do zmiany biegów czy włącznikiem na desce rozdzielczej?
tak jak piszą inni druhowie napęd 4x4 załącza się na desce rozdzielczej dwoma przełącznikami ( w naszym przypadku przełączniki do góry napęd załączony). drążkiem za skrzynią biegów załącza się autopompę.
UWAGA jednego i drugiego nie załączaj w czasie jazdy!!!

dzidzi998
Posty: 172
Rejestracja: wt 11 lis 2008, 11:30
Status: Offline

Re: Przedni napęd STAR 244

Post autor: dzidzi998 » pn 06 maja 2013, 15:08

Banan ma całkowitą rację. Ani jednego ani drugiego nie można załączać w czasie jazdy. Autopompę załączasz na postoju i przedni napęd też powinieneś załączać na postoju, aczkolwiek mając minimalną prędkość i jeżeli nie jest to pod górę to możesz załączyć przedni napęd. Drugą kwestią jest odłączanie przedniego napędu. Po wyłączeniu tego przycisku na desce czasem lubi się ten napęd przedniego mostu nie wyłączyć i jak by ci się tak stało to się musisz zatrzymać i najlepiej wrzucić wsteczny bieg i wtedy delikatnie cofnąć i wtenczas się rozłączy. Dużym udogodnieniem jest, że możesz jeździć na włączonym przednim napędzie np. podczas zimy, ale co za tym idzie zwiększają się opory i kolecka traci dużo kucyków ze swojej siły. A kwestia terenu to mieszkam w górzystym terenie i przełożenie w starze są takie, że na przednim i tylnym napędzie wrzucając jedynkę wyjdziesz wszędzie i auta nie zdusisz. Ja osobiście nigdy nie używałem terenowych bo przez te lata cośmy mieli stara nie było takiej potrzeby, a górki u nas duże i zima długo i wysoko trzyma. Jeszcze jedno ważna w przypadku wyłączania autopompy - otóż starki jak starki są troszku już leciwe i połączenie tej wajchy do załączania autopompy przy wejściu ze skrzynią lubi być wyrobione i dobrze sprawdzić w które miejsce w skrzyni to cięgno od załączania wchodzi. Czasem również może się nie odłączyć autopompa do końca i wtenczas możesz się położyć pod autem i delikatnie zbić tą dźwignie, ale pojeździsz trochę i się wszystkiego nauczysz. Najważniejsze kolego ŚPIESZ SIĘ POWOLI A WSZĘDZIE ZAJEDZIESZ

andrzej41
Posty: 37
Rejestracja: pn 02 sty 2012, 20:13
OSP (gm., woj.): Brody Sulechów Lubuskie
Status: Offline

Re: Przedni napęd STAR 244

Post autor: andrzej41 » pn 06 maja 2013, 15:47

Koledzy ja w podobnym temacie gdyż od niedawna mamy stara i mam takie pytanie bo z tego co się dowiedzieliśmy to przełącznikami na desce niby załącza się blokadę kół a tą wajchą za dżwignią zmiany biegów przedni napęd i jeszcze była mowa żeby przy załączonej blokadzie raczej nie jeżdzić po asfalcie gdyż zużywają się mocniej opony bo układ satelitarny nie działa

Sylwek
Posty: 684
Rejestracja: czw 14 kwie 2005, 08:26
Kontakt:
Status: Offline

Re: Przedni napęd STAR 244

Post autor: Sylwek » pn 06 maja 2013, 16:41

Zwróć uwagę, że jeśli skręcasz to koło zewnętrzne łuku musi się kręcić szybciej niż koło wewnętrzne. Jeśli masz zablokowany mechanizm różnicowy to musi to być skompensowane poślizgiem kół pod obciążeniem. Przy dobrej przyczepności i samochodzie ważącym kilka ton szybciej rozpadnie się mechanizm różnicowy.

Żadna blokada mechaniczna mostów nie toleruje skręcania przy dobrej przyczepności.

dzidzi998
Posty: 172
Rejestracja: wt 11 lis 2008, 11:30
Status: Offline

Re: Przedni napęd STAR 244

Post autor: dzidzi998 » pn 06 maja 2013, 17:39

Zgadza się Sylwek , tylko włączenie przedniego napędu a załączenie mechanizmu różnicowego to są to dwie różne rzeczy , których nie należy mylić ze sobą. Co innego jest załączenie przedniego napędu a co innego załączenie blokady mostu napędowego. W starach przedni most napędowy nie posiada zblokowania mechanizmu różnicowego ,a posiada tylko tylny most napędowy, więc do momentu załączenia blokady tylnego mostu napędowego (zblokowania mechanizmu różnicowego) starem możesz w każdych warunkach jeździć mając włączony przedni napęd. Ot taka różnica. Poza tym star 244 nie posiada blokady mechanizmu różnicowego przedniego mostu.

dzidzi998
Posty: 172
Rejestracja: wt 11 lis 2008, 11:30
Status: Offline

Re: Przedni napęd STAR 244

Post autor: dzidzi998 » pn 06 maja 2013, 18:26

Jak byście czegoś jeszcze nie wiedzieli to piszcie na priv to dam tel i jak tylko umiem to doradzę bo pisząc czasem coś umknąć może

DAREK 244
Posty: 2
Rejestracja: ndz 29 wrz 2013, 11:06
OSP (gm., woj.): OSP LIŚNIK DUŻY,GM.GOŚCIERADÓW,WOJ.LUBELSKIE
Status: Offline

Re: Przedni napęd STAR 244

Post autor: DAREK 244 » ndz 29 wrz 2013, 11:32

Witam.przedni napęd załącza się na dwa sposoby,1na desce rozdzielczej,2automatycznie po załączeniu biegów terenowych.miałem okazje rozbierać cały reduktor bo rozleciały się dwa łożyska i koło zębate.jest tam też koło zębate z ebonitu lub czegoś podobnego,i właśnie to koło po załączeniu terenowych biegów załącza też przedni napęd.

karol1118
Posty: 501
Rejestracja: pn 26 gru 2011, 18:10
Status: Offline

Re: Przedni napęd STAR 244

Post autor: karol1118 » ndz 29 wrz 2013, 18:42

To w naszym tak nie jest zalanczajac redaktor napęd nie zalanczal się
Piękniejszy od ciszy jest tylko dźwięk syreny

v-ce marcin
Posty: 80
Rejestracja: pt 28 paź 2011, 23:07
OSP (gm., woj.): krzemienica, czarna, podkarpackie
Status: Offline

Re: Przedni napęd STAR 244

Post autor: v-ce marcin » ndz 29 wrz 2013, 19:50

Witam.
Wczoraj podczas wyjazdu do pożaru naszym starem 244 zauważyłem, że po wyłączeniu przedniego napędu nie zgasła lampka kontrolna (pierwsza z prawej w dolnym rzędzie), mimo że było słychać jak pneumatyka zadziałała.
Co może być przyczyną?
Ostatnio zmieniony pn 30 wrz 2013, 19:30 przez v-ce marcin, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ