Autopompa Jelcz - zawór zwrotny?
-
Topic author - Posty: 164
- https://dekodeco.com.pl/producent-mebli-na-wymiar-w-warszawie-nowoczesne-kuchnie/
- Rejestracja: pn 03 wrz 2007, 12:56
- Lokalizacja: WLKP
- Status: Offline
Autopompa Jelcz - zawór zwrotny?
Witajcie. Pytanie techniczne: standardowa autopompa w Jelczu 004 (3200/min) nie posiada zabezpieczenia wysokiego ciśnienia a sam zawór kulowy. Np.: akcja, dwie linie 75, rozdzielacze i w sumie 4 linie gaśnicze. Pytanie dotyczy rozwiązania nadmiernego ciśnienia gdy wszystkie linie zamkną wodę. Autopompa jest wyposażona w obejście powrotne do zbiornika ale jest tam tylko zawór kulowy (domyślnie zamknięty). Jak u was jest to rozwiązane, biorąc pod uwagę że w sytuacji wszystkich prądów otwartych autopompa pracuje na max obrotach. Zamkniecie wszystkich linii, nawet teoretycznie poskutkuje rozszczelnieniem autopompy. Biorę pod uwagę montaż zaworu wysokiego ciśnienia ale nie wiemy jaki zastosować. Proszę o sugestie...
Piekło: przyszłe miejsce pobytu tych wszystkich, którzy lubią igrać z ogniem.
Re: Autopompa Jelcz - zawór zwrotny?
Jeśli dobrze rozumiem to raczej chodzi o zawór bezpieczeństwa niż zwrotny. Zawór zwrotny to urządzenie, które pozwala na przepływ wody tylko w jednym kierunku.
Jeśli chodzi o zrzut ciśnienia, przez zawór bezpieczeństwa dla pompy o wydajności 3200 l/minute to raczej to jest trudne i drogie bo zawór musiałby być bardzo duży i drogi.
//////////////////////////////////////
Dodane: myślę, że zawór mógłby być mniej więcej z tych http://www.armak.com.pl/zawory-bezpieczenstwa.html na średnicę pewnie minimum 75 a lepiej ze 110, ustawiony na jakieś 10 bar. Do tego potrzebna by byłą cała armatura to przelewu wody lub do jej wyrzutu. Wydaje mi się, że niektóre lekkie samochody na podwoziu MB Vario Schmitz miały takie układy z przelewem ale one miały dużo mniejsze wydajności.
/////////////////////////////////////////
Producenci nowych aut bronią się wstawiając układy automatycznej regulacji ciśniona, które przy zamkniętym wydatku zmniejszają obroty ale przy Jelczu to też raczej za drogie.
Sam otwarty zawór na rurce pewnie trochę zmniejszy ciśnienie ale to jest do wolnego uzupełniania zbiornika wody przy zasilaniu ze źródła zewnętrznego lub pracy na przetłaczanie oraz jako mieszacz do chłodzenia autopompy kiedy nie wiadomo, czy na nasadach tłocznych jest wydatek (pompa wtedy się przegrzewa). Wydatek będzie zbyt mały, żeby znacznie zmniejszyć ciśnienie na pompie przy zamkniętym wydatku na liniach.
Nie wiem czy koniecznie potrzebujesz jakiegoś specjalnego rozwiązania - przecież te samochody pracują tak w wielu egzemplarzach od wielu lat i raczej autopomp im nie rozrywa. Prawdopodobieństwo, że układ pracuje na maksymalnych obrotach przy wysokim ciśnieniu i nagle ktoś zamyka zawory jest stosunkowo niewielkie. Najczęściej zamykanie będzie się odbywało stopniowo i operator powinien pilnować obrotów i ciśnienia.
Samo nagłe zamknięcie zaworów jest bardzo groźne (we wszystkich podręcznikach piszą, że nie wolno tego robić) ponieważ powstaje uderzenie ciśnienia. Najsłabszym elementem, który puści prawdopodobnie będą węże lub nasady i faktycznie był wypadek w Krakowie, że strażak mocno oberwał w głowę i odniósł poważne obrażenia.
Jeśli chodzi o zrzut ciśnienia, przez zawór bezpieczeństwa dla pompy o wydajności 3200 l/minute to raczej to jest trudne i drogie bo zawór musiałby być bardzo duży i drogi.
//////////////////////////////////////
Dodane: myślę, że zawór mógłby być mniej więcej z tych http://www.armak.com.pl/zawory-bezpieczenstwa.html na średnicę pewnie minimum 75 a lepiej ze 110, ustawiony na jakieś 10 bar. Do tego potrzebna by byłą cała armatura to przelewu wody lub do jej wyrzutu. Wydaje mi się, że niektóre lekkie samochody na podwoziu MB Vario Schmitz miały takie układy z przelewem ale one miały dużo mniejsze wydajności.
/////////////////////////////////////////
Producenci nowych aut bronią się wstawiając układy automatycznej regulacji ciśniona, które przy zamkniętym wydatku zmniejszają obroty ale przy Jelczu to też raczej za drogie.
Sam otwarty zawór na rurce pewnie trochę zmniejszy ciśnienie ale to jest do wolnego uzupełniania zbiornika wody przy zasilaniu ze źródła zewnętrznego lub pracy na przetłaczanie oraz jako mieszacz do chłodzenia autopompy kiedy nie wiadomo, czy na nasadach tłocznych jest wydatek (pompa wtedy się przegrzewa). Wydatek będzie zbyt mały, żeby znacznie zmniejszyć ciśnienie na pompie przy zamkniętym wydatku na liniach.
Nie wiem czy koniecznie potrzebujesz jakiegoś specjalnego rozwiązania - przecież te samochody pracują tak w wielu egzemplarzach od wielu lat i raczej autopomp im nie rozrywa. Prawdopodobieństwo, że układ pracuje na maksymalnych obrotach przy wysokim ciśnieniu i nagle ktoś zamyka zawory jest stosunkowo niewielkie. Najczęściej zamykanie będzie się odbywało stopniowo i operator powinien pilnować obrotów i ciśnienia.
Samo nagłe zamknięcie zaworów jest bardzo groźne (we wszystkich podręcznikach piszą, że nie wolno tego robić) ponieważ powstaje uderzenie ciśnienia. Najsłabszym elementem, który puści prawdopodobnie będą węże lub nasady i faktycznie był wypadek w Krakowie, że strażak mocno oberwał w głowę i odniósł poważne obrażenia.
Sylwek
www.strazak.pl
www.strazak.pl
-
Topic author - Posty: 164
- Rejestracja: pn 03 wrz 2007, 12:56
- Lokalizacja: WLKP
- Status: Offline
Re: Autopompa Jelcz - zawór zwrotny?
Dzięki Sylwek!
Kontaktowałem się z kilkoma firmami. Może coś z tego będzie. W razie przeróbki wrzucę fotki.
Kontaktowałem się z kilkoma firmami. Może coś z tego będzie. W razie przeróbki wrzucę fotki.
Piekło: przyszłe miejsce pobytu tych wszystkich, którzy lubią igrać z ogniem.
Re: Autopompa Jelcz - zawór zwrotny?
No dodatek kolego większego ciśnienia niż 8 bar z autopompy A32/8 nie osiągniesz, więc jaki sens jest zakładać zawór bezpieczeństwa 10 bar. Co innego zawór bypas o którym pisał poprzednik- jako operatorowi pozostaje tylko kontrolować zachowanie się węży podczas dużych obrotów i obserwowanie ciągłe wskazań manometru w autopompie. Jak naprawde chcesz coś założyć to możesz oglądnąć, może w swojej komendzie PSP jeżeli posiadają podnośnik SHD 18 z Koszalina , jest w nim założony na magistrali wodnej mały zawór ciśnieniowy bezpieczeństwa, który spełnia twoje tą rolę. Nie mam zdjęcia jego , ale czasem podajemy wodę z kosza i się on uruchamia przy dużym ciśnieniu i przepływie.
-
Topic author - Posty: 164
- Rejestracja: pn 03 wrz 2007, 12:56
- Lokalizacja: WLKP
- Status: Offline
Re: Autopompa Jelcz - zawór zwrotny?
Nikt nie mówi, ze coś się stanie. Prawda jest taka, że nie chcemy ryzykować. Oczywiście zawsze można lekko uchylić ten zawór kulowy , który jest na powrocie ale to nie rozwiązanie. Rozważamy sytuację skrajną by być i na to przygotowanym. Pytam o to dlatego, ponieważ mieliśmy wcześniej 244 i pompa pracowała na jednej linii, która została zamknięta i doszło do awarii pompy. Wypchnęło olej i doszło do rozszczelnienia. Chodzi nam o komfort pracy, zamykam lub tłumię max prąd wody kiedy chcę. A bądźmy szczerzy - czasem operator robi inne rzeczy i nie zawsze przy tej pompie jest...
Piekło: przyszłe miejsce pobytu tych wszystkich, którzy lubią igrać z ogniem.