finansowanie OSP przez Gminy za pomocą dotacji... ?!?!

Dyskusja o aktualnych wydarzeniach odnoszących się do typowych sytuacji życia codziennego. Informacje z pierwszej ręki obejmujące tematy przyciągające uwagę.

Topic author
OSP_Jarszewo
Posty: 8
https://dekodeco.com.pl/producent-mebli-na-wymiar-w-warszawie-nowoczesne-kuchnie/
Rejestracja: pt 11 sty 2008, 16:42
Lokalizacja: Jarszewo, powiat kamieński
Kontakt:
Status: Offline

finansowanie OSP przez Gminy za pomocą dotacji... ?!?!

Post autor: OSP_Jarszewo »

Witam serdecznie,

czy jest pratykowana gdzieś w Polsce zasada finansowania Ochotniczych Straży Pożarnych przez Urzędy Gminy za pomocą dotacji ????

Nasz Burmistrz chce ogłosić konkurs na dotacje dla Stowarzyszeń ( OSP ) z pulą 150.000 zł ( taka kwota jest w budżecie Gminy za utrzymanie OSP w 2008 roku ) - z tej dotacji każda OSP ( a mamy 6 w Gminie, w tym 2 w KSRG ) ma SAMA finansować sobie zakup paliwa, ubezpieczenia strażaków i samochodów, media, ewentualne remonty oraz zakup sprzętu no i etaty kierowców.

Wszystko było by ok, gdyby nie fakt, iż dotacje przyznaje Rada Miejska, które jest stronnicza jeśli chodzi o OSP, a do tego wszystkiego dochodzi księgowość.

Cała sprawa rozpoczęła się o tego, iż Radca Prawny przedstawił opinię, z której wynika, iż kierowcy OSP nie mogą być utrzymywani prze Gmine :!:

Druhny i Druhowie, jeśli macie chęć, przedstawcie w miarę szczegółowo jak u Was odbywa się właśnie finansowanie OSP na podstawie DOTACJI dla poszczególnych jednostek OSP.

Pozdrawiam

PiotrG
Posty: 185
Rejestracja: sob 19 sie 2006, 14:20
Lokalizacja: pomorskie
Status: Offline

Re: finansowanie OSP przez Gminy za pomocą dotacji... ?!?!

Post autor: PiotrG »

Witam
Radca Prawny niestety ma rację - Gmina nie może finansować jednostki OSP a tym samym utrzymywać (zatrudniać) kierowców OSP.
U mnie Gmina ponosi koszty związane z tzw. utrzymaniem gotowości bojowej jednostek - obowiązki wynikające m.in. z ustawy o ochronie ppoż. (ubezpieczenie, zakup umundurowania specjalnego, sprzętu, ekwiwalent :D itp.)
Kierowca jest zatrudniony w gminie nie jako kierowca OSP ale jako gminny konserwator mienia komunalnego (czy jakoś tak) - wcześniej na umowę zlecenie.
Za bezpieczestwo w gminie odpowiada Burmistrz/Wójt - co się stanie jak do konkursu staną wszystkie wasze 6 jednostek a tylko jedna wygra ten konkurs, co będzie z pozostałymi jednostkami ? A co się stanie jak żadna z waszych jednostek nie stanie do tego konkursu ? - w jaki sposób Wójt/Burmistrz będzie realizował zadanie zapewnienia m.in. bezpiezeństwa pożarowego w swojej gminie ?
Te pieniądze nie są przeznaczane dla jednostek OSP ale na zapewnienie bezpieczeństwa w gminie i jest to zadanie Wójta/Burmistrza a nie strażaków ochotników (z tego co pisałeś wnioskuję, że Burmistrz chce te obowiązki przerzucić na was).

OSP Żarnowiec
Posty: 38
Rejestracja: pn 08 sty 2007, 20:13
Status: Offline

Post autor: OSP Żarnowiec »

Witam zainteresowanych.
To Burmistrz/Wójt/Prezydent odpowiadają za ochrnę p.poż na swoim terenie Do konkursu na zabezpieczenie ochrony p.poż może stanąć tylko takie stowarzyszenie które posiada statut pożytku publicznego.Sprawozdanie finansowe składa się z trzech stron po 600zł kazda. Nie wiem czy stać każdą jednostkę na uchwalenie na zebraniu statutu Pożytku Publicznego? Kiedyś słyszałem o finansowaniu przez samorząd jednostek OSP poprzez dotację celową ?Pozdrawiam K-nt Gminny
Awatar użytkownika

kwas
Posty: 380
Rejestracja: wt 13 cze 2006, 19:52
Lokalizacja: dolnośląskie
Status: Offline

Post autor: kwas »

Nie tylko stowarzyszenie które posiada statut pozytku publicznego. Może stanąć każde stowarzyszenie. No chyba że organizator konkursu postawi taki warunek.
A u mnie gmina ponosi wszystkie koszty zwiazane z działalnoscią OSP. I zatrudnia na umowę zlecenie konserwatorów sprzętu. I dwa lata temu otrzymaliśmy z gminy dotację na zakup sprzętu.
Jaki z tego wniosek? Co gmina to inna interpretacja tego co można a co nie można.

OSP Żarnowiec
Posty: 38
Rejestracja: pn 08 sty 2007, 20:13
Status: Offline

Post autor: OSP Żarnowiec »

Kwas masz w zupełnośći rację. Podam przykład ze swojej Gminy jak była ustawa na 0% to u nas kupowano z 22% dla OSP.Pozdrawiam K-nt Gminny.

orson66
Posty: 6
Rejestracja: sob 23 sie 2008, 17:35
Status: Offline

Re: finansowanie OSP przez Gminy za pomocą dotacji... ?!?!

Post autor: orson66 »

Witam koledzy mamy w jednostce problem z otrzymaniem dotacji na remont remizy 10 tyś bo mamy remize na własność i w odpowiedzi dostaliśmy pismo że niemogą dotować remontu remizy która jest własnością osp.My na ten remont pisaliśmy projekt i dostaliśmy 35 tyś całość projektu 60 tyś troche nam brakuje ale trudno najwyżej weźmiemy kredyt .Mam pytanie czy ktoś też ma remize na własność i nie dostaje dotacji ? Maże ma ktoś jakieś prawne wytłumaczenie tego ? Pozdrawiam Kom Gminny OSP
Awatar użytkownika

damian_osp
Posty: 571
Rejestracja: ndz 24 kwie 2011, 10:15
OSP (gm., woj.): OSP Posada Zarszyńska
Kontakt:
Status: Offline

Re: finansowanie OSP przez Gminy za pomocą dotacji... ?!?!

Post autor: damian_osp »

Znam jedną jednostkę która ma remizę albo na własność OSP albo na własność ZOSP RP i dostali kasę na remont właśnie od związku
Bogu na chwałę, ludziom na pożytek
ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat