AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Dyskusja o aktualnych wydarzeniach odnoszących się do typowych sytuacji życia codziennego. Informacje z pierwszej ręki obejmujące tematy przyciągające uwagę.

Danonek
Posty: 153
Rejestracja: pt 19 sie 2011, 20:30
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: Danonek » śr 30 sty 2013, 20:38

Niagara 998 pisze:Szkoda pisać DO STRAŻAKA nie wiadoma czy to się ukaże bo wiadomo kto to wydaje,to tak jak TRYBUNA LUDU,trzeba to nagłośnić w ogólno Polskiej gazecie lub telewizji,na pewno pomoże i nie odpuszczać bo jak teraz odpuścimy to będzie po nas.
No to trzeba działać. Zebrać się i coś sensownego napisać.
Awatar użytkownika

wujo2010
Posty: 436
Rejestracja: ndz 15 maja 2011, 12:10
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: wujo2010 » śr 30 sty 2013, 21:04

mateusz pisze:Tak u mnie w powiecie tez była taka sytuacja chłopaki mają starego dziatka 244 i dostali skarasowane praktycznie nowe autko z 2005 roku prawdziwe cacko i co tak samo zakaz wyjazdu do akcji brak badań cnbop to jest jakies chore jaką małą gminne stać na auto za 600 -700 tyś a już za 200 czy 250 już tak ktoś tam na górze powinien się tym zająć a nie czy pedały mogą się pobierać my strażacy naprawdę chcemy działać tylko nie mamy czym bo nasze stare stary się już kończą
A możesz podać konkretnie o jaką jednostke chodzi ? jak byśmy ruszyli z tym do gazety czy telewizji to trzeba jakiś przyklad podać .
Awatar użytkownika

MikPl
Posty: 23
Rejestracja: wt 08 mar 2011, 19:20
OSP (gm., woj.): Tyczyn, Podkarpackie
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: MikPl » czw 31 sty 2013, 00:15

Ponieważ pierwszy mój komentarz zaginął zatem tylko w skrócie:

Art 7,
Pkt 3. Dopuszczenia są wydawane na czas określony, nie dłuższy niż 5 lat. :shock:
Pkt 8. W okresie, o którym mowa w ust. 3, wyroby, na które zostało wydane dopuszczenie podlegają kontroli zgodności wyrobu z wymaganiami technicznymi, dokonywanej przez jednostki badawczo-rozwojowa Państwowej Straży Pożarnej, która wydała dopuszczenie.
Pkt 9. W przypadku negatywnych wyników kontroli, o której mowa w ust. 8, jednostka badawczo-rozwojowa Państwowej Straży Pożarnej, która wydała dopuszczenie może je cofnąć.
zaś rozporządzenie ministra
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 0071431002 +
wymienia sprzęt a w nim praktycznie całe wyposażenie remizy, wozu i strażaka.

Pokażcie mi z jedną jednostkę OSP w Polsce, która w pełni spełnia wszystkie te wymagania. Ja jestem przekonany że w każdej coś by się znalazło. To tak jak w tym powiedzeniu "Dajcie mi człowieka, a paragraf się na niego znajdzie".

I tak jak kolega wspominał wcześniej to na zarządzie spoczywa obowiązek dopilnowania i wycofania z użytku sprzętu oraz wyposażenia nie spełniającego wymagań. To właśnie na ZARZĄD (Naczelnika i Prezesa) spadnie cała odpowiedzialność w razie jakiegokolwiek problemu-wypadku o co nie trudno, a obecnie pasożyty typu dziennikarze i prawnicy zrobią wszystko aby Was uwalić i nie będzie żadnego tłumaczenia że się nie wiedziało. Nieznajomość Prawa Szkodzi.

Ja powiem tak jeśli PSP i ZG OSP chce kręcić lody na to nie na naszym strażackim podwórku - bo to jest TYLKO ich wymysł bo to im kasę nabija.

Ja proponuję aby Zarządy Gminne zrobiły inwentaryzację na swoich terenach i grupowo wycofały jednostki nie spełniające wymogów CNBOP z działań oczywiście z zachowaniem jakiegoś rozsądnego terminu na zmianę przepisów np 3 miesiące.
A Zarządy Gminne dlatego że tam też są komendanci jednostek w których ten przepis bije, a po drugie efekt psychologiczny zadziała jak zobaczą wycofanie np. wszystkich jednostek z gminy a nie po jednej w czasie bo może tego nawet nie zauważą. I takie pisemko do PSP i powiatowej OSP.
A jeszcze jakbyśmy się zgadali i wszyscy pisali jeden termin wycofania np. z dniem 1 czerwca 2013 to by mieli ciepło. i może by się opamiętali. :!:
Pozdrawiam Mik.

Danonek
Posty: 153
Rejestracja: pt 19 sie 2011, 20:30
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: Danonek » czw 31 sty 2013, 00:56

MikPl pisze:Ponieważ pierwszy mój komentarz zaginął zatem tylko w skrócie:

Art 7,
Pkt 3. Dopuszczenia są wydawane na czas określony, nie dłuższy niż 5 lat. :shock:
Pkt 8. W okresie, o którym mowa w ust. 3, wyroby, na które zostało wydane dopuszczenie podlegają kontroli zgodności wyrobu z wymaganiami technicznymi, dokonywanej przez jednostki badawczo-rozwojowa Państwowej Straży Pożarnej, która wydała dopuszczenie.
Pkt 9. W przypadku negatywnych wyników kontroli, o której mowa w ust. 8, jednostka badawczo-rozwojowa Państwowej Straży Pożarnej, która wydała dopuszczenie może je cofnąć.
zaś rozporządzenie ministra
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 0071431002 +
wymienia sprzęt a w nim praktycznie całe wyposażenie remizy, wozu i strażaka.

Pokażcie mi z jedną jednostkę OSP w Polsce, która w pełni spełnia wszystkie te wymagania. Ja jestem przekonany że w każdej coś by się znalazło. To tak jak w tym powiedzeniu "Dajcie mi człowieka, a paragraf się na niego znajdzie".

I tak jak kolega wspominał wcześniej to na zarządzie spoczywa obowiązek dopilnowania i wycofania z użytku sprzętu oraz wyposażenia nie spełniającego wymagań. To właśnie na ZARZĄD (Naczelnika i Prezesa) spadnie cała odpowiedzialność w razie jakiegokolwiek problemu-wypadku o co nie trudno, a obecnie pasożyty typu dziennikarze i prawnicy zrobią wszystko aby Was uwalić i nie będzie żadnego tłumaczenia że się nie wiedziało. Nieznajomość Prawa Szkodzi.

Ja powiem tak jeśli PSP i ZG OSP chce kręcić lody na to nie na naszym strażackim podwórku - bo to jest TYLKO ich wymysł bo to im kasę nabija.

Ja proponuję aby Zarządy Gminne zrobiły inwentaryzację na swoich terenach i grupowo wycofały jednostki nie spełniające wymogów CNBOP z działań oczywiście z zachowaniem jakiegoś rozsądnego terminu na zmianę przepisów np 3 miesiące.
A Zarządy Gminne dlatego że tam też są komendanci jednostek w których ten przepis bije, a po drugie efekt psychologiczny zadziała jak zobaczą wycofanie np. wszystkich jednostek z gminy a nie po jednej w czasie bo może tego nawet nie zauważą. I takie pisemko do PSP i powiatowej OSP.
A jeszcze jakbyśmy się zgadali i wszyscy pisali jeden termin wycofania np. z dniem 1 czerwca 2013 to by mieli ciepło. i może by się opamiętali. :!:

Z tym terminem wycofania wozów w całej Polsce byłoby ok. Może w końcu ktoś zaczął by się interesować. Ale nie wiem jak chciałbyś tego dokonać?

straze.eu
Posty: 48
Rejestracja: czw 18 gru 2008, 11:17
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: straze.eu » czw 31 sty 2013, 14:59

„Wyrób - przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika lub wynik procesu produkcyjnego zakładu” (źródło: Słownik Języka Polskiego Wydawnictwa Naukowego PWM S.A.). Nie bez powodu ustawodawca użył tego słowa. Nie bez powodu użył też słów: „dopuszczenie obejmuje wyroby wyprodukowane w okresie jego ważności”. Nie bez powodu świadectwo wydawane jest na okres 5-ciu lat i nie dlatego by po pięciu latach wycofać np. pojazd z podziału bojowego. Kto tego nie rozumie lub ma powód/interes by tego nie rozumieć nie powinien się wypowiadać. Skoro jest tyle niejasności to może ustawodawca powinien zmienić prawo i zapisać zrozumiałe dla nas, prostych ludzi słowa: wolno/nie wolno wprowadzać do podziału używane samochody/sprzęt, które w momencie ich wyprodukowania (czyli inaczej wyrobienia) posiadały polskie (lub jakiegokolwiek kraju UE – taka niestety (niestety dla niektórych) jest istota wspólnego rynku europejskiego) świadectwo dopuszczenia? Oczywiście jeżeli ktoś nie dokonał w tym pojeździe jakiś przeróbek i „modyfikacji”. Trochę to jest śmieszne (nie obrażajcie się poważni panowie na poważnych stanowiskach), że ktoś próbuje być mądrzejszy od niemieckich jednostek certyfikujących. Nikogo nie zastawia dlaczego nowy samochód z zabudową np. firmy Rosenbauer jest dwa razy droższy niż z zabudową polskiej firmy? A może odwrotnie: czy ktoś mnie uświadomi ile polskich samochodów (nieważne nowych czy używanych) sprzedano w Niemczech? Tam nie obowiązuje ponowna certyfikacja używanych samochodów więc może sprzedamy parę Starów albo Jelczy? A może któraś z polskich firm produkująca nowy samochód zawalczy o zagranicznego klienta?

PS. Odkryłem przestępstwo popełnione przez PSP – kupiła ona cysternę i wprowadziła do podziału bojowego. Nie znalazłem tej cysterny ani ciągnika na liście wydanych świadectw CNBOP. I co teraz zrobić?

http://www.strazak.org.pl/index.php?mode=read&art=1001

OSP Lichnowy
Posty: 16
Rejestracja: wt 16 sie 2011, 14:01
OSP (gm., woj.): Lichnowy/pomorskie
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: OSP Lichnowy » czw 31 sty 2013, 18:57

Ciekawe czy pojazd GCBA marki Steyer nr. rej. WRC 273C nr. oper. 301 D 25 posiada
ważne dopuszczenie do działań ratowniczych wydane przez CNBOP.
Jeżeli nie no to komuś z PSP grożą sankcje kk, co na to naczelny prawnik ZG ZOSP RP.
http://www.tvn24.pl/pozar-butli-z-acety ... 583,s.html

W nawiazaniu do postu MikPl cytuję: "Ja proponuję aby Zarządy Gminne zrobiły inwentaryzację
na swoich terenach i grupowo wycofały jednostki nie spełniające wymogów CNBOP z działań
oczywiście z zachowaniem jakiegoś rozsądnego terminu na zmianę przepisów np 3 miesiące.
A Zarządy Gminne dlatego że tam też są komendanci jednostek w których ten przepis bije,
a po drugie efekt psychologiczny zadziała jak zobaczą wycofanie np. wszystkich jednostek z gminy
a nie po jednej w czasie bo może tego nawet nie zauważą. I takie pisemko do PSP i powiatowej
OSP. A jeszcze jakbyśmy się zgadali i wszyscy pisali jeden termin wycofania np. z dniem 1 czerwca
2013 to by mieli ciepło. i może by się opamiętali.

Planujemy to zrobić w całej gminie i będzie to zrobione. W sąsiedniej gminie też proponują podobne rozwiązanie. Czekamy tylko na informację z ZP ZOSP, skąd oczekujemy na informację o CNOBP. Chcemy dowiedzieć czy MSW i KG PSP zna problem i co zamierzają w tym kierunku zrobić aby nie rozlożyć KSRG. Jeżeli okaże sie że znają problem a mają nas w du ...... to stracą wsparcie OSP z terenu naszej gminy i być może sąsiednich gmin.
Awatar użytkownika

katopo
Posty: 279
Rejestracja: pn 13 kwie 2009, 14:29
OSP (gm., woj.): Kopojno (gm. Zagórów, woj. Wielkopolskie)
Kontakt:
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: katopo » czw 31 sty 2013, 21:16

to żeby było ciekawiej proponuje termin wycofania na 4 maja. I dać temu szerszy rozgłos. Jak by przy okazji informacji o dniu strażaka dali info co się naprawdę dzieje to może coś by się ruszyło.
Awatar użytkownika

wujo2010
Posty: 436
Rejestracja: ndz 15 maja 2011, 12:10
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: wujo2010 » czw 31 sty 2013, 22:07

Proponuje poprzedzić to głośnym protestem przez wycie syren żeby zasygnalizować nasze niezadowolenie :? trzeba się zkrzyknąć na FB i tu na forum oraz forum strazak.pl
Dość zrzucania odpowiedzialności za bzdurne ustawy na zarządy :!:

slawek.998
Posty: 516
Rejestracja: ndz 31 gru 2006, 11:16
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: slawek.998 » czw 31 sty 2013, 22:52

Koledzy ale mamy tu na forum prawnika i może on wypowie się w tym ważnym dla nas temacie.
Awatar użytkownika

MikPl
Posty: 23
Rejestracja: wt 08 mar 2011, 19:20
OSP (gm., woj.): Tyczyn, Podkarpackie
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: MikPl » czw 31 sty 2013, 23:50

straze.eu pisze:"„Wyrób - przedmiot stanowiący końcowy... Nie bez powodu użył też słów: „dopuszczenie obejmuje wyroby wyprodukowane w okresie jego ważności”. Nie bez powodu świadectwo wydawane jest na okres 5-ciu lat i nie dlatego by po pięciu latach wycofać np. pojazd z podziału bojowego."
Tu się z Tobą zgodzę bo masz rację, bo zgodnie z tymi zapisami ważne aby w dniu zakupu miały takie świadectwo i wtedy są ważne pod warunkiem że
straze.eu pisze:"...ktoś nie dokonał ... jakiś przeróbek i „modyfikacji”..."
Zmylił mnie tylko ust. 8 z art 7, a mianowicie: "W okresie o którym mowa w ust 3(5lat), wyroby na które zostało wydane dopuszczenie podlegają kontroli zgodności ...." To przez 5 lat mogą kontrolować wszystkie wyroby( bo nigdzie nie jest powiedziane że tylko te u producenta lub w sklepach) i w razie negatywnych wyników na podstawie ust.9 je cofnąć. A po upływie 5 lat nawet jeśli się coś zmieniło i nie uzyskał powtórnego dopuszczenia np ze względów bezpieczeństwa to Ci co go już mają to pracują na niebezpiecznym sprzęcie nawet o tym nie wiedząc. Dlatego okres tych 5 lat wydawał mi się wiążący dla wszystkich a możliwość dalszego korzystania jest zobligowana uzyskaniem kolejnego świadectwa na ten wyrób np przez producenta co jednocześnie dawałoby stosowne dopuszczenie dla wcześniej wyprodukowanego w ten sam sposób sprzętu.
Niestety prawnikiem nie jestem zatem mogę się mylić
straze.eu pisze:"Trochę to jest śmieszne (nie obrażajcie się poważni panowie na poważnych stanowiskach), że ktoś próbuje być mądrzejszy od niemieckich jednostek certyfikujących. Nikogo nie zastawia dlaczego nowy samochód z zabudową np. firmy Rosenbauer jest dwa razy droższy niż z zabudową polskiej firmy? A może odwrotnie: czy ktoś mnie uświadomi ile polskich samochodów (nieważne nowych czy używanych) sprzedano w Niemczech? Tam nie obowiązuje ponowna certyfikacja używanych samochodów więc może sprzedamy parę Starów albo Jelczy? A może któraś z polskich firm produkująca nowy samochód zawalczy o zagranicznego klienta?
Po pierwsze to u nas już tylko robi się "karosaż" na podwoziach zagranicznych. Celowo tak napisałem "karosaż" bo tak jak to robią największe w Polsce firmy tym się zajmujące to muszą się jeszcze dużo nauczy aby być konkurencyjnymi i aby ich ktoś chciał poza Polską. Widziałem ostatnio takie cudo w ich wykonaniu, pozostawię bez komentarz bo o wiele lepiej zarówno pd kątem technicznym jak również estetycznym wydziałem wykonany karosaż we własnym zakresie przez jednostkę.
straze.eu pisze:"PS. Odkryłem przestępstwo popełnione przez PSP – kupiła ona cysternę i wprowadziła do podziału bojowego. Nie znalazłem tej cysterny ani ciągnika na liście wydanych świadectw CNBOP. I co teraz zrobić?
Nic z tym nie zrobisz bo nikt się tym nie zajmie, ale powiem tak oby to się im nie przydarzyło, to tylko czekać do pierwszego zdarzenia(stłuczki-wypadku) w trakcie akcji. a wtedy pierwsze to CNBOP brak to znaczy pojazd był niezgodny nie mógł działać jako pojazd uprzywilejowany, zatem dobry adwokat zacznie szukać, że w związku z tym np. nie był właściwie oświetlony światłami niebieskimi a to sygnał był nie właściwy i tak dalej może sobie coś wymyślać. A na koniec się okaże że ten pojazd nie powinien wyjechać z garażu jako pojazd uprzywilejowany zatem to on stworzył zagrożenie w ruch i jest winny. I wtedy szukanie dalej dlaczego i kto zawinił...
OSP Lichnowy pisze:Planujemy to zrobić w całej gminie i będzie to zrobione. W sąsiedniej gminie też proponują podobne rozwiązanie. Czekamy tylko na informację z ZP ZOSP, skąd oczekujemy na informację o CNOBP. Chcemy dowiedzieć czy MSW i KG PSP zna problem i co zamierzają w tym kierunku zrobić aby nie rozlożyć KSRG. Jeżeli okaże sie że znają problem a mają nas w du ...... to stracą wsparcie OSP z terenu naszej gminy i być może sąsiednich gmin.
Ciekawy jestem co wam odpowiedzą. A ja zamierzam na zbliżającym się zebraniu sprawozdawczym przepchnąć uchwałę zobowiązującą Zarząd mojej Jednostki do przeprowadzenia audytu sprzętu i wyposażenia pod kątem CNBOP i w przypadku braków do ich uzupełnienia do dnia 1 czerwca 2013, a w przypadku ich nie uzupełnienia do wycofania jednostki z dniem 1 lipca 2013.
Pozdrawiam Mik.

ospglinik
Posty: 506
Rejestracja: czw 19 sty 2012, 18:21
OSP (gm., woj.): glinik,podkarpackie
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: ospglinik » pt 01 lut 2013, 09:21

kolego to co chcecie zrobić to połowa sprzętu pewnie do wyrzucenia jednostki osp do rozwiązania lub bedą działąć jako stowarzyszenie a gmina by musiała splajtować
Awatar użytkownika

podymacz
Posty: 660
Rejestracja: czw 06 maja 2010, 10:24
OSP (gm., woj.): Więcławice gmina Michałowice woj. Małopolskie
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: podymacz » pt 01 lut 2013, 09:40

Totalną bzdurą będzie samoistne wycofywanie się z podziału. W woj. Małopolskim kilku osobom chodzi po głowie ograniczenie ilości OSP. Są zdania że dwie - góra trzy na gminę to maks. Cała ta afera z CNBOP może do tego doprowadzić. I teraz jak sami się powyłączacie, to może się okazać, że to droga "Bez powrotu" (dobry film :lol: ) w jedną stronę.

Uważam że trzeba w jakiś sposób naciskać jednak na władze żeby zrobili odstępstwo dla samochodów włączanych do podziału np. do 2014 roku.

Domyślam się że producenci samochodów spoglądają na te ściągane z zagranicy samochody i błądzą w swoich fantazjach o tysiącach sprzedawanych nowych samochodach, ale kogo na to stać? Nielicznych. :|

straze.eu
Posty: 48
Rejestracja: czw 18 gru 2008, 11:17
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: straze.eu » pt 01 lut 2013, 10:37

Jest to smutne, że ktoś nagina prawo, pisze i publikuje bzdurne opinie prawne nasączone zastraszaniem i zajadliwością względem społeczników poświęcających swój czas dla innych i jedyną motywacją tych osób jest wykończenie inicjatywy społecznej i uczciwej konkurencji. Jestem jak najbardziej za wycowaniem z dniem dzisiejszym wszystkich Starów, Jelczy, Żuków i zabronienie zakupu tanich samochód z zachodu. Tylko trzeba dać coś w zamian. Nowe auta? Jeżeli któraś gmina ma kupić nowy samochód to go kupi. Wprowadzony ewentualny zakaz nie przymusi biednej gminy do zakupu nowego. Skutek raczej będzie taki, ze wiele OSP ulegnie likwidacji a młodzież ze wsi znajdzie inne zajęcie. Może o to chodzi.
Powtarzam: cytowane przepisy dotyczą tyko wyrobów wprowadzanych do jednostek ochrony pożarowej. Pojazd, który był wprowadzony zgodnie z prawem do jakiejkolwiej jednostki na terenie UE ma prawo służyć w jakiejkolwiek jednostce UE do momentu aż ma aktualne badania technicznie i nie dokonano w nim żadnych przeróbek. System ratowniczy w UE ma być spójny - widziałem już czeskie wozy strażackie gaszące pożary w Polsce. Oczywiście możemy dziś wycofać wszystkie pojazdy, które nie spełniają dziś obowiązujących wymagań ale potrzebna jest do tego odpowiednia ustawa i rozporzadzenie. Nie wystarczy tylko bzdurna opinia prawna. W przypadku gdyby ktoś miałby problemy z tym związane chętnie służę pomocą.

PJ
Posty: 43
Rejestracja: śr 04 sty 2006, 11:39
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: PJ » pt 01 lut 2013, 14:06

MikPl pisze:Ponieważ pierwszy mój komentarz zaginął zatem tylko w skrócie:

Art 7,
Pkt 3. Dopuszczenia są wydawane na czas określony, nie dłuższy niż 5 lat. :shock:
Pkt 8. W okresie, o którym mowa w ust. 3, wyroby, na które zostało wydane dopuszczenie podlegają kontroli zgodności wyrobu z wymaganiami technicznymi, dokonywanej przez jednostki badawczo-rozwojowa Państwowej Straży Pożarnej, która wydała dopuszczenie.
Pkt 9. W przypadku negatywnych wyników kontroli, o której mowa w ust. 8, jednostka badawczo-rozwojowa Państwowej Straży Pożarnej, która wydała dopuszczenie może je cofnąć.
zaś rozporządzenie ministra
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 0071431002 +
wymienia sprzęt a w nim praktycznie całe wyposażenie remizy, wozu i strażaka.
Ale to dotyczy producentów sprzętu.
Awatar użytkownika

damian_osp
Posty: 571
Rejestracja: ndz 24 kwie 2011, 10:15
OSP (gm., woj.): OSP Posada Zarszyńska
Kontakt:
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: damian_osp » pt 01 lut 2013, 14:19

Zaraz pewnie zacznie się gadka że moderator pojawił się na tym forum :P
Bogu na chwałę, ludziom na pożytek
ODPOWIEDZ