AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Dyskusja o aktualnych wydarzeniach odnoszących się do typowych sytuacji życia codziennego. Informacje z pierwszej ręki obejmujące tematy przyciągające uwagę.

PJ
Posty: 43
Rejestracja: śr 04 sty 2006, 11:39
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: PJ » pt 01 lut 2013, 14:26

damian_osp pisze:Zaraz pewnie zacznie się gadka że moderator pojawił się na tym forum :P
Proszę nie zbaczać z tematu dyskusji :)

Danonek
Posty: 153
Rejestracja: pt 19 sie 2011, 20:30
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: Danonek » pt 01 lut 2013, 14:42

PJ pisze:
MikPl pisze:Ponieważ pierwszy mój komentarz zaginął zatem tylko w skrócie:

Art 7,
Pkt 3. Dopuszczenia są wydawane na czas określony, nie dłuższy niż 5 lat. :shock:
Pkt 8. W okresie, o którym mowa w ust. 3, wyroby, na które zostało wydane dopuszczenie podlegają kontroli zgodności wyrobu z wymaganiami technicznymi, dokonywanej przez jednostki badawczo-rozwojowa Państwowej Straży Pożarnej, która wydała dopuszczenie.
Pkt 9. W przypadku negatywnych wyników kontroli, o której mowa w ust. 8, jednostka badawczo-rozwojowa Państwowej Straży Pożarnej, która wydała dopuszczenie może je cofnąć.
zaś rozporządzenie ministra
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 0071431002 +
wymienia sprzęt a w nim praktycznie całe wyposażenie remizy, wozu i strażaka.
Ale to dotyczy producentów sprzętu.
Czyli jak dotyczy producentów to jednostki OSP nie mają się czym martwić?

straze.eu
Posty: 48
Rejestracja: czw 18 gru 2008, 11:17
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: straze.eu » pt 01 lut 2013, 14:50

PJ ma rację. Zresztą całe rozporządzenie dotyczy wyrobów i producentów. Jak się dowiedziałem grupa producentów nowych samochodów chciała pozbyć się konkurencji, która robi nowe zabudowy na używane samochody bez dopuszczenia CNBOP (czyli robią wyroby i są producentami) a przy okazji niechcący (?) rozpętała burze i zasiała niepewność wśród OSP i Gmin chcących nabyć tani pojazd na rynku wtórnym. I nie ma to znaczenia czy w Polsce czy w innym kraju UE - jedną z czterech fundamentalnych zasad UE jest swobodny przepływ towarów. Najśmieśniejsze jest to, że wspominane wcześniej przepisy obowiązują od 1991 roku i wszyscy dobrze je rozumieli do teraz. Jeszcze pod koniec 2012 roku ZOSPRP organizował przetargi na używane samochody pożarnicze bez aktualnego dopuszczenia CNBOP (notabene jest ono ważne 5 lat - po tym czasie nie jest to dokument tylko zapisana kartka papieru), i razem np. z PZU czy Urzędem Marszałkowskim dofinansowywał te zakupy. Skoro pan mecenas lub inna osoba czy instytucja ma wiedzę, że nie było to zgodne z prawem czy nie powinien powiadomić o tym Prokuraturę lub Policję? Jeżeli tego nie zrobi to być może sam będzie w niezgodzie z obowiązującym prawem?

zgodnie z art. 304. kodeksu postępowania karnego "§ 1. Każdy dowiedziawszy się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym prokuratora lub Policję. § 2. Instytucje państwowe i samorządowe, które w związku ze swą działalnością dowiedziały się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, są obowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub Policję oraz przedsięwziąć niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów".
przestępstwa."

straze.eu
Posty: 48
Rejestracja: czw 18 gru 2008, 11:17
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: straze.eu » pt 01 lut 2013, 15:24

K woli wyjaśnienia jak to powinno działać: Producent chce coś produkować. Robi próbkę (np. prototyp zabudowy) i przekazuje je na testy do CNBOP. CNBOP stwierdza, że wszystko jest ok i wydaje świadectwo dopuszczenia na okres 5-ciu lat. W tym okresie producent może np. wyprodukować 100 szt. samochodów albo 100 szt. hydrantów bez ponownego dopuszczania. CNBOP może a wręcz musi to wszystko sprawdzać np. u użytkownika czyli np. w OSP czy po 4 latach nie urwał się tył auta bo był źle zrobiony. Jak tak będzie to wstrzymuję produkcję dalszych egzemplarzy cofając dopuszczenie. Po 5-ciu latach produkcji producent albo robi coś nowego, lepszego (bo istnieje coś takiego jak postęp technologiczny) albo chce produkować dalej ten sam produkt (bo uznaje, że jest ok. i nie było postępu). Tak czy inaczej musi uzyskać nowe dopuszczenie. Chyba nikt rozsądny nie pomyśli, ze po 5-ciu latach należy wycofać samochód pożarniczy z podziału albo uzyskać nowy certyfikat. Po prostu takie auto jest użytkowane do momentu gdy „nie przejdzie" już przeglądu technicznego. Może być sprzedawane do innych OSP i wprowadzane do podziału bojowego w innym powiecie, województwie czy kraju UE bez ponownego dopuszczenia. (Niemcy nierzadko kupują używane samochody pożarnicze z Holandii). Dbaniem o to czy samochód w podziale jest w odpowiednim stanie technicznym, czy nie dokonano w nim przeróbek zagrażających bezpieczeństwu czy też sprawdzeniem czy do podziału nie został wprowadzony pojazd wyprodukowany niezgodnie z obowiązującą wtedy normą bez świadectwa dopuszczenia zajmują się inspekcje gotowości bojowej. Gdyby każdy sprzedany samochód i wprowadzany ponownie do podziału „gdzie indziej” miałby mieć aktualne świadectwo dopuszczenia to w 2014r. nikt by już nie mógł sprzedać auta pożarniczego starszego niż z roku 2013r, bo w grudniu 2013r wprowadzić będzie można do podziału tylko auta z EURO-6 (czyli wyprodukowane >2013r.). Informuję także, że po to mamy zharmonizowane normy europejskie (czyli z indeksem EN) by Niemiec, który wyprodukuje auto zgodnie z DIN-EN miał pewność, że wyprodukował je także zgodnie z PN-EN.
Awatar użytkownika

MikPl
Posty: 23
Rejestracja: wt 08 mar 2011, 19:20
OSP (gm., woj.): Tyczyn, Podkarpackie
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: MikPl » pt 01 lut 2013, 21:48

straze.eu pisze:PJ ma rację. Zresztą całe rozporządzenie dotyczy wyrobów i producentów.
Moim zdaniem nie tylko bo w przypadku używanych samochodów z zagranicy producent nie będzie miał interesu aby występować z wnioskiem o ustalenie poziomu bezpieczeństwa wyrobu za które też zapewne trzeba zapłacić.
Art. 7 ustęp 6 ustawy: "W przypadku, gdy wyrób został:
1) zgodnie z prawem wyprodukowany lub dopuszczony do obrotu w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej albo w Republice Turcji,
2) zgodnie z prawem wyprodukowany w innym państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) będącym stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym
– dopuszczenie wydaje się po ustaleniu, że poziom bezpieczeństwa wyrobu nie jest niższy od określonego w Polskich Normach lub wymaganiach techniczno-użytkowych.
straze.eu pisze: Może być sprzedawane do innych OSP i wprowadzane do podziału bojowego w innym powiecie, województwie czy kraju UE bez ponownego dopuszczenia......................Informuję także, że po to mamy zharmonizowane normy europejskie (czyli z indeksem EN) by Niemiec, który wyprodukuje auto zgodnie z DIN-EN miał pewność, że wyprodukował je także zgodnie z PN-EN.
Moim zdaniem troszkę się rozpędziłeś bo w przypadku pojazdów sprowadzanych i raz dopuszczonych za granicą to w Polsce muszą przejść procedurę ustalenia poziomu bezpieczeństwa za którą to zapewne trzeba również słono zapłacić.
I właśnie na tym się większość jednostek wyłoży bo sprowadzanych modeli jest całą masa i praktycznie każda z osobna musi oddzielnie wystąpić, ponadto znaczna część na dzień dobry była remontowana i samo ustalenie poziomu bezpieczeństwa na podstawie normy może już wystarczyć.
straze.eu pisze:Jest to smutne, że ktoś nagina prawo, pisze i publikuje bzdurne opinie prawne nasączone zastraszaniem i zajadliwością względem społeczników poświęcających swój czas dla innych i jedyną motywacją tych osób jest wykończenie inicjatywy społecznej i uczciwej konkurencji. Jestem jak najbardziej za wycowaniem z dniem dzisiejszym wszystkich Starów, Jelczy, Żuków i zabronienie zakupu tanich samochód z zachodu. Tylko trzeba dać coś w zamian. Nowe auta? Jeżeli któraś gmina ma kupić nowy samochód to go kupi. Wprowadzony ewentualny zakaz nie przymusi biednej gminy do zakupu nowego. Skutek raczej będzie taki, ze wiele OSP ulegnie likwidacji a młodzież ze wsi znajdzie inne zajęcie. Może o to chodzi.
Powtarzam: cytowane przepisy dotyczą tyko wyrobów wprowadzanych do jednostek ochrony pożarowej. Pojazd, który był wprowadzony zgodnie z prawem do jakiejkolwiej jednostki na terenie UE ma prawo służyć w jakiejkolwiek jednostce UE do momentu aż ma aktualne badania technicznie i nie dokonano w nim żadnych przeróbek. System ratowniczy w UE ma być spójny - widziałem już czeskie wozy strażackie gaszące pożary w Polsce. Oczywiście możemy dziś wycofać wszystkie pojazdy, które nie spełniają dziś obowiązujących wymagań ale potrzebna jest do tego odpowiednia ustawa i rozporządzenie. Nie wystarczy tylko bzdurna opinia prawna. W przypadku gdyby ktoś miałby problemy z tym związane chętnie służę pomocą.
Teraz zastanów się kto próbuje nagiąć prawo i wmówić Jednostkom że mogą spać spokojnie bo kupili pojazd z UE który był za granicą dopuszczony.
A przy okazji to wykończeniu naszej społecznej inicjatywy strażackiej zależy chyba tylko naszym posłom i Zarządowi Głównemu który to pozwala aby uchwalano tak bzdurne uchwały utrudniające nam działalność i powodujące że tylko wyciaga się kasę z i tak biednych jednostek oraz zniechęca do jakiegokolwiek działania.(patrz np. nowe wymogi dla kierowców przedłużono wszystkim oprócz OSP czyżby znowu przypadek???, szkolenia które zajmują w miesiącu wszystkie soboty i niedziele - wiem że są niezbędne a wręcz konieczne ale już teraz widać w wielu jednostkach przynajmniej na moim terenie że brakuje chętnych do takiej działalność bo ważniejsza jest rodzina i praca
Pozdrawiam Mik.
Awatar użytkownika

MikPl
Posty: 23
Rejestracja: wt 08 mar 2011, 19:20
OSP (gm., woj.): Tyczyn, Podkarpackie
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: MikPl » sob 02 lut 2013, 07:18

Dla mnie po całej tej lekturze jest jedno jasne

Wszystki sprzęt wymieniony w powyższym rozporządzeniu ministra zgodnie z ustawą musi mieć dopuszczenie-świadectwo CNBOP i najlepiej kopię mieć w remizie. Jeśli go nie mamy i nie możemy zdobyć to nie możemy korzystać z tego sprzętu w akcjach, nawet jeśli jest w 100% sprawny.

Przy okazji dzieki Wszystkim za informacje i komentarze które pozwoliły mi lepiej zrozumieć te przepisy.
Pozdrawiam Mik.

straze.eu
Posty: 48
Rejestracja: czw 18 gru 2008, 11:17
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: straze.eu » sob 02 lut 2013, 08:46

Żada ustawa ani rozporządzenie nie każe Ci trzymać świadectwa dopuszczenia. W szczególnosci że po 5 latach jest ono nieważne. W tych wszystkich przepisch chodzi o to by ktoś nie wyprodukował czegoś niezgodnego z europejskimi normami (EN) a Ty zebyś tego nie używał w OSP. Zapewniam wszystkich że samochody czy sprzęt renomowanych firm (np. Rosenbauer, Ziegler itp.) ma wszelkie atesty i dopuszczenia na rynek UE. Chodzi tu o produkcję naszych rodzimych rzemieślników, którzy próbują robić np. zabudowy niezgodne z normami, bez dopuszczenia. Jeżeli ktoś miałby wątpliwości czy Rosenbauer wyprodukował dany samochód zgodnie znormami może zawsze napisać do producenta podając nr VIN. Odpowiedzą napewno. Pewnie trochę się zdziwią o co nam, Polakom znowu chodzi...
Awatar użytkownika

wujo2010
Posty: 436
Rejestracja: ndz 15 maja 2011, 12:10
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: wujo2010 » sob 02 lut 2013, 12:08

dobra , ale tutaj co był za problem w końcu ? auta w oryginalnej zabudowie
http://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-m ... nId,606111
Awatar użytkownika

noaraf
Posty: 16
Rejestracja: sob 02 lut 2013, 08:06
OSP (gm., woj.): Wejherowo, pomorskie
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: noaraf » sob 02 lut 2013, 13:04

wujo2010 pisze:dobra , ale tutaj co był za problem w końcu ? auta w oryginalnej zabudowie
http://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-m ... nId,606111
tu tez bylo o tym: http://gorzow.gazeta.pl/gorzow/1,35211, ... towny.html

chyba to nie przypadek,ze 2 potezne serwisy zajely sie ta sama OSP :lol: ale slusznie - trzeba walczyc o swoje, a moze dzieki ich "informacjom" innym tez sie cos zmieni..
pzdr, G.

slawek.998
Posty: 516
Rejestracja: ndz 31 gru 2006, 11:16
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: slawek.998 » sob 02 lut 2013, 14:13

Wielkie larum na forum o nic. Tak jak ktoś napisał wyżej - problem dotyczy firm produkujących a nie nas strażaków. Produkt który został dopuszczony do użytku w UE jest dopuszczony również w naszym kraju który to jest członkiem UE no chyba że w ostatnim czasie coś się w tym temacie zmieniło ale nie słyszałem abyśmy wyszli z UE.
Awatar użytkownika

wujo2010
Posty: 436
Rejestracja: ndz 15 maja 2011, 12:10
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: wujo2010 » sob 02 lut 2013, 15:09

slawek.998 pisze:Wielkie larum na forum o nic. Tak jak ktoś napisał wyżej - problem dotyczy firm produkujących a nie nas strażaków. Produkt który został dopuszczony do użytku w UE jest dopuszczony również w naszym kraju który to jest członkiem UE no chyba że w ostatnim czasie coś się w tym temacie zmieniło ale nie słyszałem abyśmy wyszli z UE.
Kolego z całym szacunkiem , ale zamierzam kupić w niedługim czasie auto pożarnicze używane dla swojej jednostki , czy ktoś mnie może zapewnić , że jak je kupie i nie będzie to przeróbka to nie strace pieniędzy i auto zostanie wprowadzone w podział ?

straze.eu
Posty: 48
Rejestracja: czw 18 gru 2008, 11:17
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: straze.eu » sob 02 lut 2013, 16:38

Paradoks całej sytuacji z IFA-mi polega na tym, że w sąsiedniej OSP jest identyczna IFA (drabina) w podziale bojowym od dawna. W związku z tym, że eksploatowana jest w biedniejszej części UE, jest ona w gorszym stanie niż ta, której nie dopuszczono. Oczywiście jest ona zarejestrowana, służy strażakom ale nie nadano jej numerów (kryptonimu). Wg komendanta powiatowego mógłby on wprowadzić do podziału auto używane w Polsce, które już kiedyś było w polskim podziale. Czyli mogą kupić IFĘ z sąsiedniej OSP ale nie z Niemiec. Zaoferowałem prezesowi OSP pomoc prawną w związku z odmową wprowadzenia pojazdu do podziału ale nie był zainteresowany.
A więc wszystko zależy od Komendanta Powiatowego, który wprowadza auta do podziału. Czy jest to ktoś normalny czy beton, który reprezentuje czyjeś interesy (na pewno nie strażaków z OSP). Oczywiście gdyby ktoś miał taki problem to chętnie służę pomocą. Nikt nie zagwarantuje, że Komendant Powiatowy będzie działał zgodnie z prawem gdy to prawo jest niejasne i istnieją różne opinie prawne adwokatów. Przed zakupem radzę zapytać czy wprowadzi do podziału czy nie. Zróbcie to najlepiej na piśmie. Jeżeli odmówi to można wkroczyć na drogę prawną. Obecnie rozważam przekorne złożenie doniesień do prokuratury w związku z popełnieniem rzekomych przestępstw wprowadzając używany pojazd pożarniczy do podziału. I nie ważne czy był on kupiony w Polsce czy wyprodukowany/kupiony w UE.

Tak na marginesie - jeżeli ktoś wycofa auto z podziału bo robi np. remont silnika to czy przy ponownym wprowadzeniu musi posiadać aktualne świadectwo dopuszczenia? Czytając opinię prawną rozumiem, że tak.

slawek.998
Posty: 516
Rejestracja: ndz 31 gru 2006, 11:16
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: slawek.998 » sob 02 lut 2013, 16:44

Mamy auto niemieckie - IFA - kupione od handlarz w 2002r. cały czas w podziale.

OSP Lichnowy
Posty: 16
Rejestracja: wt 16 sie 2011, 14:01
OSP (gm., woj.): Lichnowy/pomorskie
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: OSP Lichnowy » sob 02 lut 2013, 16:59

Może ktoś wie czy OSP Sława otrzymala w odpowiedzi pismo od Pawlaka ?, jeżeli tak to odpowiedź
można było opublikować na forum.

straze.eu
Posty: 48
Rejestracja: czw 18 gru 2008, 11:17
Status: Offline

Re: AUTA BOJOWE BEZ CERTYFIKATU CNBOP

Post autor: straze.eu » sob 02 lut 2013, 17:50

Pan Pawlak został zapytany wprost na jednej z lokalnych imprez o sprawę Sławy i odpowiedział miej więcej tak: to trudny temat, trzeba się tym zająć. Nie zajął się. Po odwołaniu z funkcji wicepremiera pewnie ma ważniejsze sprawy na głowie.

Wcześniej cytowany art. 7 odnosi się do polskiej normy. Obecnie w temacie sprzętu pożarniczego mamy polską normę zharmonizowaną, z indeksem EN co oznacza, że spełnia ona wymagania przepisów europejskich. I odwrotnie norma DIN-EN też spełnia wymagania przepisów europejskich. Co więcej, większość producentów samochodów pożarniczych w UE nadaje certyfikat CE na swoje pojazdy co oznacza, że może on być stosowany w UE. I co tu sprawdzać? Zgodnie z regulaminem CNBOP sprawdzenie przebiega (i kosztuje) tak samo jak wydanie świadectwa dopuszczenia dla wyrobu produkowanego w Polsce. Czyli w Niemczech niemiecki producent sprawdza czy może sprzedać w Niemczach, potem robi to samo w każdym kraju UE? To jest wolny rynek? W grudniu 2013 roku w polskiej normie ma pojawić się zapis, że samochód pożarniczy ma mieć EURO-6. Rozumiem, że ktoś kupi 2 letnie auto w Niemczech i CNBOP sprawdzi czy ma EURO-6? (czyli czy jest zgodne z PN-EN). Myślę, że znów nasze władze (nie ja i nie MikPl) naciągają przepisy tak jak jest to w przypadku samochód z kierownicą po prawej stronie. Wszędzie w UE można je rejestrować, w Polsce nie, mimo, że Trybunał Europejski już nas upomniał. Może te przepisy też warto zaskarżyć do trybunału? Przepisy powinny być jasne. A jasne nie są. Z tym się chyba wszyscy zgodzimy. Chyba skuszę się na powiadomienie prokuratury by mieć jasność potwierdzoną wyrokiem sądu. Co Wy na to?
ODPOWIEDZ