porady prawne

Wszelkie sprawy dotyczące Straży Pożarnych od strony prawnej.

Topic author
ospbiezanow
Posty: 2
https://dekodeco.com.pl/producent-mebli-na-wymiar-w-warszawie-nowoczesne-kuchnie/
Rejestracja: czw 08 kwie 2004, 22:26
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:
Status: Offline

porady prawne

Post autor: ospbiezanow »

1. Proszê o podanie numeru ustawy zezwalaj±cej Ochotniczym Stra¿om Po¿arnym handlowaæ piwem na organizowanych imprezach.
2. Czy OSP musi posiadaæ i op³aciæ stosowne zezwolenie z Gminy na tak± sprzeda¿.
Proszê o odpowied¿ Wydzia³ Prawny ZG ZOSP RP.

Straszak
Posty: 110
Rejestracja: wt 23 mar 2004, 16:50
Lokalizacja: zachodniopomorskie
Status: Offline

Re: porady prawne

Post autor: Straszak »

Witam.

Na pomoc biura prawnego przy ZGZOSP RP, to Ty raczej nie licz.
Dawno temu napisałem posta odnośnie projektu nowego Statutu z prośba o wyjaśnienie niektórych zagadnień i Co? nic, żadnego odzewu.

Poruszane przez Ciebie zagadnienie reguluje USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. (Dz. U. z dnia 12 listopada 1982 r. z późniejszymi zmianami)

a w szczególności poniższe artykuły Ustawy::

Art. 18. (57) 1. Sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu lub poza miejscem sprzedaży może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia wydawanego przez właściwego wójta lub burmistrza (prezydenta miasta), po zasięgnięciu opinii zarządu gminy.
1a. (58 ) Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu lub poza miejscem sprzedaży wydaje się oddzielnie na następujące rodzaje tych napojów:
1) do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo,
2) powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu,
3) powyżej 18% zawartości alkoholu.
2. Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży są wydawane w granicach liczby punktów sprzedaży ustalonej przez radę gminy zgodnie z art. 12 ust. 1.
3. (59) Zezwolenia na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu lub poza miejscem sprzedaży wydaje się tylko wtedy, gdy punkt sprzedaży spełnia warunki sprzedaży i usytuowania odpowiadające zasadom określonym przez radę gminy zgodnie z art. 12 ust. 2.
4. (60) Sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych w miejscach znajdujących się pod zarządem wojskowym lub jednostek organizacyjnych resortu spraw wewnętrznych - położonych poza obiektami wymienionymi w art. 14 ust. 1 pkt 6 - może być prowadzona jedynie za zezwoleniem, o którym mowa w ust. 1, a ponadto za zgodą organów wojskowych określonych przez Ministra Obrony Narodowej lub resortu spraw wewnętrznych określonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
5. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, wydaje się na czas oznaczony, nie krótszy niż 4 lata, a w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży - nie krótszy niż 2 lata.
6. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, cofa się w przypadku:
1) nieprzestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi, zawartych w ustawie, a w szczególności sprzedaży alkoholu osobom nieletnim i nietrzeźwym,
2) (61) powtarzającego się, w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy, zakłócania porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez daną placówkę,
3) (62) wprowadzenia do sprzedaży napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych źródeł,
4) nieprzestrzegania warunków określonych w zezwoleniu,
5) (63) przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 111 ust. 4,
6) (64) popełnienia przestępstwa w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez osobę odpowiedzialną za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie,
7) (65) orzeczenia wobec przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną albo wobec osoby odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie zakazu prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem.
7. (66) W przypadkach, o których mowa w ust. 6 pkt 1 i 2, cofnięcie zezwolenia wymaga zasięgnięcia opinii gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych.
7a. (67) Przedsiębiorca, któremu cofnięto zezwolenie, może wystąpić z wnioskiem o ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu.
8. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, wygasa w przypadku:
1) likwidacji punktu sprzedaży,
2) upływu terminu ważności zezwolenia,
3) zmiany rodzaju dzialalności punktu sprzedaży,
4) (68 ) zmiany przedsiębiorcy, któremu udzielono zezwolenia,
5) (69) niedokonania opłaty przewidzianej w art. 111 do 31 stycznia każdego roku kalendarzowego objętego zezwoleniem.
Art. 18.1. (70) 1. (71) Na sprzedaż napojów alkoholowych przedsiębiorcom posiadającym zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych oraz jednostkom Ochotniczych Straży Pożarnych mogą być wydawane jednorazowe zezwolenia, do których nie stosuje się przepisów art. 18 ust. 2 i ust. 5-8.
2. Zezwolenia, o których mowa w ust. 1, wydawane są na okres do 2 dni.
3. Opłata za jednorazowe zezwolenia, o których mowa w ust. 1, wnoszona jest do kasy gminy przed wydaniem zezwolenia w wysokości odpowiadającej 1/12 rocznej opłaty za poszczególne rodzaje zezwoleń, o których mowa w art. 111 ust. 2 i art. 18 ust. 1a.

4. (72 ) Przedsiębiorcom, których działalność polega na organizacji przyjęć, zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych mogą być wydawane na okres do dwóch lat. Do zezwoleń tych nie stosuje się przepisów art. 18 ust. 2 i 5 oraz ust. 8 pkt 1 i 3.
5. (73) Opłata za zezwolenia, o których mowa w ust. 4, wnoszona jest do kasy gminy przed wydaniem zezwolenia, w wysokości zgodnej z ustaloną w art. 111 ust. 2 i 3.
Art. 18.2. (74) Dochody z opłat za wydane na podstawie art. 18 lub art. 18.1 zezwolenia oraz dochody z opłat określonych w art. 11.1 wykorzystywane będą na realizację gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i nie mogą być przeznaczane na inne cele.
Art. 18.3. (75) Do zezwoleń, o których mowa w art. 9,18 i 18.1, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 86, poz. 958 i Nr 114, poz. 1193 oraz z 2001 r. Nr 49, poz. 509), o ile przepisy niniejszej ustawy nie stanowią inaczej.
Art. 19. 1. Rada Ministrów, ze względu na bezpieczeństwo i porządek publiczny, w drodze rozporządzenia, może wprowadzać na czas określony na obszarze całego kraju albo jego części całkowity lub częściowy zakaz sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
2. W sytuacjach wymagających niezwłocznego działania Rada Ministrów może wprowadzić zakaz, o którym mowa w ust. 1, w innym trybie.


Wysokość opłat za wydanie zezwolenia reguluje art. 11 Ustawy:
W 2003r za jednodniowe zezwolenie na sprzedaż piwa nasza OSP zapłaciła 43,75 zł.

Art. 11.1 (31) 1. W celu pozyskania dodatkowych środków na finansowanie zadań określonych w art. 41 ust. 1 gminy pobierają opłatę za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, o których mowa w art. 18.
2. (32) Opłatę, o której mowa w ust. 1, pobiera się corocznie w wysokości odpowiadającej:
1) równowartości 125 euro, ustalonej przy zastosowaniu kursu kupna walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z dnia wydania zezwolenia, za każdy rok objęty zezwoleniem na sprzedaż napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa,
2) równowartości 125 euro, ustalonej przy zastosowaniu kursu kupna walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z dnia wydania zezwolenia, za każdy rok objęty zezwoleniem na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa),
3) równowartości 500 euro, ustalonej przy zastosowaniu kursu kupna walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z dnia wydania zezwolenia, za każdy rok objęty zezwoleniem na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.
3. Opłatę, o której mowa w ust. 2, podwyższa się:
1) (33) o 50% w przypadku punktów sprzedaży, których wartość sprzedaży wyrobów alkoholowych w roku poprzednim przekroczyła równowartość 10.000 EURO, ustaloną przy zastosowaniu kursu kupna walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia 31 grudnia tego roku,
2) (34) o 100% w przypadku punktów sprzedaży, których wartość sprzedaży wyrobów alkoholowych w roku poprzednim przekroczyła równowartość 30.000 EURO, ustaloną przy zastosowaniu kursu kupna walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia 31 grudnia tego roku,
3) (35) o 300% w przypadku punktów sprzedaży, których wartość sprzedaży wyrobów alkoholowych w roku poprzednim przekroczyła równowartość 60.000 euro, ustaloną przy zastosowaniu kursu kupna walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z dnia 31 grudnia tego roku,
4) (36) o 500% w przypadku punktów sprzedaży, których wartość sprzedaży wyrobów alkoholowych w roku poprzednim przekroczyła równowartość 100.000 euro, ustaloną przy zastosowaniu kursu kupna walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z dnia 31 grudnia tego roku.
4. Opłata, o której mowa w ust. 1, wnoszona jest do kasy gminy w każdym kolejnym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem, w terminie do dnia 31 stycznia danego roku, wraz z pisemnym oświadczeniem o wartości sprzedaży napojów alkoholowych w roku poprzednim.
5. W roku nabycia lub utraty ważności zezwolenia opłatę, o której mowa w ust. 1, uiszcza się w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia, z tym że pierwsza opłata wnoszona jest przed wydaniem zezwolenia.


Nie jest to jednak wszystko, bowiem zgodnie z Ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt. 4d (USTAWA z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.) wolne od podatku są: „dochody jednostek organizacyjnych Ochotniczej Straży Pożarnej - w części przeznaczonej na cele statutowe”,
lecz art. 17 ust. 1a pkt 1 mówi, że Zwolnienie to nie dotyczy: „dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego”,

I właśnie chodzi tu o to „ lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami”
Na podstawie tej ustawy w zeszłym roku zapłaciliśmy podatek od dochodu ze wcześniej wspomnianej sprzedaży piwa.

Kolejną niedogodnością jest sprawa comiesięcznego składania deklaracji o wysokości zaliczek na podatek dochodowy CIT-2, (jeżeli korzystaliśmy ze zwolnienia w ich składaniu), od miesiąca w którym prowadziliśmy sprzedaż alkoholu do końca roku.

Reasumując:
Czas stracony na załatwianie spraw papierkowych i koszty z tym związane ograniczają zyski i nie wiem czy warta jest skórka za wyprawkę, ja na pewno więcej nie podejmę się czegoś takiego. My na tym zarobiliśmy 70 zł, a do Urzędu Skarbowego chodziłem kilka razy, a to nie tak wypełniona deklaracja, a to nie takie koszty uzyskania przychodu, a to a nie tamto ... dziękuję, wole raz do roku pójść i zanieść deklaracje roczną, a w której są tylko przychody wolne od podatku i mam święty spokój.
W większości OSP nie stać na zatrudnienie księgowego, księgowej i starają się wypełniać deklaracje sami.

strażak
Posty: 63
Rejestracja: wt 16 gru 2003, 13:28
Status: Offline

Re: porady prawne

Post autor: strażak »

W KOÑCU OD CZEGO JEST STRA¯ PO¯ARNA - CHYBA POWO£ANA JEST DO RATOWNICTWA A NIE DO HANDLU ALKOHOLEM.

Straszak
Posty: 110
Rejestracja: wt 23 mar 2004, 16:50
Lokalizacja: zachodniopomorskie
Status: Offline

Post autor: Straszak »

Witam.

Nasz kolega chciał znać akty prawne , które regulują sprzedaż alkoholu przez OSP, to mu je przedstawiłem, a Ty STRAŻAK jak najbardziej masz rację OCHOTNICZA STRAŻ POŻARNA POWOŁANA JEST DO RATOWNICTWA - jest to podstawowa forma działania OSP, ale są też inne cele i zadania wynikające ze Statutu OSP, nie mające nic wspólnego z działaniami ratowniczymi, choćby:

- rozwijanie wśród członków Ochotniczej Straży Pożarnej kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej.
- uczestniczenie i reprezentowanie OSP w organach samorządowych i przedstawicielskich.
- prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego członków OSP i współdziałanie z Państwową Strażą Pożarną w organizowaniu szkolenia funkcyjnych OSP.
- organizowanie młodzieżowych i kobiecych drużyn pożarniczych.
- organizowanie zespołów świetlicowych, bibliotek, orkiestr, teatrów amatorskich, chórów, sekcji sportowych i innych form pracy społeczno-wychowawczej i kulturalno-oświatowej.
- organizowanie zawodów sportowych i imprez propagujących kulturę fizyczną.

Znając realia życia i "szczerą chęć" udzielania pomocy dla OSP przez organy samorządowe, wcale się nie dziwię że niektóre OSP na realizacje powyższych celów, chcą sobie pomóc same, organizując bale, zabawy, wieczorki itp ...
Wiemy sami, że Polak się bawi dobrze dopiero po setce (nie każdy, jednemu mało setka, a drugi nie pije nic), więc OSP korzystają z szansy zarobienia paru groszy, dosłownie paru, bo jeżeli chcesz, aby wszystko było legalnie, to niestety zarobisz niewiele, naszarpiesz się popłacisz za zezwolenia i podatek, zostanie Ci tyle co kot napłakał, ale niektórzy cieszą się i z tych paru złotych.
W naszym Kraju, wszystko jest poprzewracane do góry nogami, nie dość ,że nie ma pieniędzy na ratownictwo, na służbę zdrowie, szkolnictwo, itd ..., to jeszcze jeżeli cos zarobisz, to fiskus od razu upomni się o swoje, chcą VAT-u, akcyzy za samochody specjalistyczne, prowadzenia ścisłej dokumentacji finansowej, a kto to ma prowadzić, Strażak Ochotnik, z małej popegerowskiej miejscowości , gdzie najczęściej wykształcenie kończy się na szkole podstawowej, skąd brać pieniądze na VAT, akcyzę, przecież ten kupiony samochód służy do ratowania życia i mienia obywateli RP, nie zarabia na siebie, przecież nie wozimy im szamba, nie podlewamy ogródków, gdybyśmy to robili to rozumiem, zgodnie z dewiżą, co cesarskie należało by oddać cesarzowi.
Wrobiono Nas także w nowe imienne ubezpieczenia, wcześniej były grupowe, ubezpieczona była grupa, która jechała do działań ratowniczych lub brała udział w zawodach i nikomu to nie przeszkadzało, a dziś co jest?, ubezpieczenia imienne, po to aby wyrwać większą kasę.
Ubezpieczysz imiennie np. 10 strażaków, a pozostali to co, drugi(gorszy) sort, więc rezygnują skoro nie mogą jeździć do akcji ratowniczych.
Nie chce się ze względów oszczędności ubezpieczać członków MDP, jak z nimi prowadzić szkolenie, kto podejmie takie ryzyko, aby ich szkolić, jeżeli coś się stanie podczas szkolenia to kto poniesie odpowiedzialność, Wójt?, Komendant Gminny?, czy opiekun drużyny MDP? prowadzący szkolenie.
Znów się rozpisałem, miejscami trochę nie na temat, jakby to cos mogło zmienić, choć nie ma na to widoków, ale jak się człowiek wyżali, to odrobinę lżej na duszy.

Pozdrawiam brać strażacką.

OSP Bogacica
Posty: 2
Rejestracja: sob 03 gru 2005, 00:00
Status: Offline

Post autor: OSP Bogacica »

To święta prawda. Do naszej OSP też zwracają się różne organizacje żeby pod naszym płaszczykiem sprzedawać piwo na festynach. Po prostu szukają "jelenia". Nie idziemy na to. Nie warto.
ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat