Ochrona danych osobowych

Wszelkie sprawy dotyczące Straży Pożarnych od strony prawnej.

Topic author
Straszak
Posty: 110
https://dekodeco.com.pl/producent-mebli-na-wymiar-w-warszawie-nowoczesne-kuchnie/
Rejestracja: wt 23 mar 2004, 16:50
Lokalizacja: zachodniopomorskie
Status: Offline

Ochrona danych osobowych

Post autor: Straszak »

Witam.

Mam takie pytanie.

Czy OSP może posiadać bazę danych osobowych?
Czy powinna być ona zarejestrowana u Głównego Inspektora ochrony danych osobowych.
W Ustawie o ochronie danych osobowych (Dz.U.1997.133.883 tekst pierwotny, Dz.U.2002.101.926 tekst jednolity artykuł 42) nic nie ma na temat zwolnienia z obowiazku rejestracji bazy danych osobowych przez stowarzyszenia.

Jak to jest w waszych jednostkach, gdzię przechowujecie dane swoich członków i jak je zabezpieczacie przed osobami nie majacymi prawa do przegladania tych danych.
Czy ktoś rejestrował swoja bazę danych osobowych?

prosze o opinie.

Pozdrawiam brać strażacką.

krzysztof siwek
Posty: 120
Rejestracja: pn 11 paź 2004, 18:38
Status: Offline

Post autor: krzysztof siwek »

Przekopywałem się przez ten temat w ubieglym roku. Nie pamiętam szczegółów ale doszedłem do następujących wniosków:
1. OSP jak każde inne stowarzyszenie może i musi prowadzić bazę danych osobowych.
2. Nie wymaga to rejestracji u rzecznika ani zgody członków OSP.
3. Obowiązuje ochrona danych to jest przechowywanie zbioru w szafach zamykanych na klucz, pomieszczenie też nie powinno być ogólnodostepne i powinno być zamykane.
Jak dobrze pamiętam było cos na ten temat w którymś STRAŻAKU. Jeśli jesteś zainteresowany mogę trochę odświeżyć wiadomości.

Topic author
Straszak
Posty: 110
Rejestracja: wt 23 mar 2004, 16:50
Lokalizacja: zachodniopomorskie
Status: Offline

Post autor: Straszak »

Witam.

Dzięki za zainteresowanie.
To samo pytanie zadałem na forum Strażaka http://www.strazak.pl, i choć wczoraj sam przytoczyłem poniższy fragment ustawy, to dopiero forumowicz gorex, rozjasnił mi umysł.
Art. 43. 1. Z obowiązku rejestracji zbioru danych zwolnieni są administratorzy danych:
1) objętych tajemnicą państwową ze względu na obronność lub bezpieczeństwo państwa, ochronę życia i zdrowia ludzi, mienia lub bezpieczeństwa i porządku publicznego,
1a) które zostały uzyskane w wyniku czynności operacyjno-rozpoznawczych przez funkcjonariuszy organów uprawnionych do tych czynności,
2) przetwarzanych przez właściwe organy dla potrzeb postępowania sądowego oraz na podstawie przepisów o Krajowym Rejestrze Karnym,
2a) przetwarzanych przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej,
3) (40) dotyczących osób należących do kościoła lub innego związku wyznaniowego, o uregulowanej sytuacji prawnej, przetwarzanych na potrzeby tego kościoła lub związku wyznaniowego,
4) (41) przetwarzanych w związku z zatrudnieniem u nich, świadczeniem im usług na podstawie umów cywilnoprawnych, a także dotyczących osób u nich zrzeszonych lub uczących się,
5) dotyczących osób korzystających z ich usług medycznych, obsługi notarialnej, adwokackiej, radcy prawnego, rzecznika patentowego, doradcy podatkowego lub biegłego rewidenta,
6) (42) tworzonych na podstawie przepisów dotyczących wyborów do Sejmu, Senatu, Parlamentu Europejskiego, rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, wyborów na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, na wójta, burmistrza, prezydenta miasta oraz dotyczących referendum ogólnokrajowego i referendum lokalnego,
7) dotyczących osób pozbawionych wolności na podstawie ustawy, w zakresie niezbędnym do wykonania tymczasowego aresztowania lub kary pozbawienia wolności,
8) przetwarzanych wyłącznie w celu wystawienia faktury, rachunku lub prowadzenia sprawozdawczości finansowej,
9) powszechnie dostępnych,
10) przetwarzanych w celu przygotowania rozprawy wymaganej do uzyskania dyplomu ukończenia szkoły wyższej lub stopnia naukowego,
11) przetwarzanych w zakresie drobnych bieżących spraw życia codziennego.
2. W odniesieniu do zbiorów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, oraz zbiorów, o których mowa w ust. 1 pkt 1a, przetwarzanych przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu oraz Wojskowe Służby Informacyjne, Generalnemu Inspektorowi nie przysługują uprawnienia określone w art. 12 pkt 2, art. 14 pkt 1, 3-5 oraz w art. 15-18.
punkt 4) (41) cytowanego fragmentu mówi o zwolnieniu z obowiązku rejestracji osób zrzeszonych.

Pozdrawiam brać strażacką.

Tomasz Poręba
Posty: 122
Rejestracja: czw 20 lis 2003, 15:10
Status: Offline

Post autor: Tomasz Poręba »

Straszak pisze:Witam.

Dzięki za zainteresowanie.
To samo pytanie zadałem na forum Strażaka http://www.strazak.pl, i choć wczoraj sam przytoczyłem poniższy fragment ustawy, to dopiero forumowicz gorex, rozjasnił mi umysł.
Art. 43. 1. Z obowiązku rejestracji zbioru danych zwolnieni są administratorzy danych:
1) objętych tajemnicą państwową ze względu na obronność lub bezpieczeństwo państwa, ochronę życia i zdrowia ludzi, mienia lub bezpieczeństwa i porządku publicznego,
1a) które zostały uzyskane w wyniku czynności operacyjno-rozpoznawczych przez funkcjonariuszy organów uprawnionych do tych czynności,
2) przetwarzanych przez właściwe organy dla potrzeb postępowania sądowego oraz na podstawie przepisów o Krajowym Rejestrze Karnym,
2a) przetwarzanych przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej,
3) (40) dotyczących osób należących do kościoła lub innego związku wyznaniowego, o uregulowanej sytuacji prawnej, przetwarzanych na potrzeby tego kościoła lub związku wyznaniowego,
4) (41) przetwarzanych w związku z zatrudnieniem u nich, świadczeniem im usług na podstawie umów cywilnoprawnych, a także dotyczących osób u nich zrzeszonych lub uczących się,
5) dotyczących osób korzystających z ich usług medycznych, obsługi notarialnej, adwokackiej, radcy prawnego, rzecznika patentowego, doradcy podatkowego lub biegłego rewidenta,
6) (42) tworzonych na podstawie przepisów dotyczących wyborów do Sejmu, Senatu, Parlamentu Europejskiego, rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, wyborów na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, na wójta, burmistrza, prezydenta miasta oraz dotyczących referendum ogólnokrajowego i referendum lokalnego,
7) dotyczących osób pozbawionych wolności na podstawie ustawy, w zakresie niezbędnym do wykonania tymczasowego aresztowania lub kary pozbawienia wolności,
8) przetwarzanych wyłącznie w celu wystawienia faktury, rachunku lub prowadzenia sprawozdawczości finansowej,
9) powszechnie dostępnych,
10) przetwarzanych w celu przygotowania rozprawy wymaganej do uzyskania dyplomu ukończenia szkoły wyższej lub stopnia naukowego,
11) przetwarzanych w zakresie drobnych bieżących spraw życia codziennego.
2. W odniesieniu do zbiorów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, oraz zbiorów, o których mowa w ust. 1 pkt 1a, przetwarzanych przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu oraz Wojskowe Służby Informacyjne, Generalnemu Inspektorowi nie przysługują uprawnienia określone w art. 12 pkt 2, art. 14 pkt 1, 3-5 oraz w art. 15-18.
punkt 4) (41) cytowanego fragmentu mówi o zwolnieniu z obowiązku rejestracji osób zrzeszonych.

Pozdrawiam brać strażacką.

Polecam stronę Generalnego Inpektora Ochrony Danych Osobowych
www.giodo.gov.pl oraz e-mail: kancelaria@giodo.gov.pl

Biuro Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych
informuje, że udziela odpowiedzi na korespondencję otrzymywaną pocztą elektroniczną, która:
spełnia wymogi określone w art. 63 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (Tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), którego brzmienie jest następujące:
Podanie powinno zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie oraz czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych.

Oznacza to, że treść kierowanej korespondencji powinna zawierać co najmniej wskazanie:
osoby (imienia i nazwiska) od której pochodzą,
adresu (kodu pocztowego, miejscowości, ulicy i nr domu) tej osoby,
przedmiotu sprawy, której dotyczy.


Sam pytanie wysłałem i odpowiedź otrzymałem dlatego myślę, że warto pisać.

Pozdrawiam
Szamot
ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat