UPRAWNIENIA KIEROWCY SAMOCHODU UPRZYWILEJOWANEGO

Wszelkie sprawy dotyczące Straży Pożarnych od strony prawnej.

Topic author
donlowad
Posty: 1
https://dekodeco.com.pl/producent-mebli-na-wymiar-w-warszawie-nowoczesne-kuchnie/
Rejestracja: sob 05 gru 2009, 18:53
Status: Offline

UPRAWNIENIA KIEROWCY SAMOCHODU UPRZYWILEJOWANEGO

Post autor: donlowad »

Witam! Czy bez badań psychotechnicznych do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi można jeździć pojazdami uprzywilejowanymi nie będącymi w akcji??

sedi
Posty: 153
Rejestracja: wt 14 sie 2007, 16:23
Status: Offline

Re: UPRAWNIENIA KIEROWCY SAMOCHODU UPRZYWILEJOWANEGO

Post autor: sedi »

Nie wiem ale u mnie w gminie burmistrz miasta wystawia zaświadczenie że dana osoba może prowadzić pojazd będący na wyposażeniu danej jednostki.

PiotrG
Posty: 185
Rejestracja: sob 19 sie 2006, 14:20
Lokalizacja: pomorskie
Status: Offline

Re: UPRAWNIENIA KIEROWCY SAMOCHODU UPRZYWILEJOWANEGO

Post autor: PiotrG »

Witam
Przede wszystkim samo posiadanie przez pojazd "kogutów" czy belki sygnałowej na dachu nie sprawia, że jest on pojazdem uprzywilejowanym :!:
Pojazdem uprzywilejowanym staje się dopiero w momencie włączenia sygnałów dźwiękowych o zmiennym tonie i świetlnych koloru niebieskiego oraz świateł mijania lub drogowych (równocześnie).
Jak te sygnały są wyłączone to jest zwykłym pojazdem poruszającym się po drodze z takimi samymi uprawnieniami i obowiązkami jak inne samochody "cywilne" (nie jest uprzywilejowany).
By kierować pojazdem uprzywilejowanym potrzeba:
1 - wiek 21 lat (ale tu nie jestem pewny czy w OSP też - nie mam przy sobie ustawy prawo o ruchu drogowym)
2 - odpowiednia kategoria prawa jazdy (np. Żuczek wystarczy B, Star - C)
3 - badanie lekarskie (orzeczenie o braku przeciwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami)
4 - badanie psychologiczne (orzeczenie o braku rzeciwskazań psychologicznych do kierowania pojazdami)
Na podstawie tego wlaściwy Wójt/Burmistrz może dopiero wydać zaświadczenie o spełnieniu wymagań stawianych przez ustwę prawo o ruchu drogowym dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych (chyba art. 95a ale nie jestem pewny).
Wzór zaświadczenia stosujemy u nas tak jak w PSP.
Dodam jeszcze, że nie trzeba kursów na przewóz rzeczy czy osób.

Jeżeli chodzi o jazdę bez "kogutów i sygnałów" (nie "alarmowa" czyli bez uprzywilejowania) to w/g mnie nie trzeba takiego zaświadczenia a co za tym idzie tych badań, tylko odpowiednie prawo jazdy i zgodę swojego Naczelnika i oczywiście Wójta/Burmistrza na kierowanie pojazdami będącymi własnością gminy i w danej jednostce.

STAR244
Posty: 65
Rejestracja: pn 16 lis 2009, 16:24
Status: Offline

Re: UPRAWNIENIA KIEROWCY SAMOCHODU UPRZYWILEJOWANEGO

Post autor: STAR244 »

Jeśli chodzi o samochód specjalny, czy jedziesz alarmowo czy pokojowo to liczy się wpis w dowodzie rej. jeśli jest taki wpis pojazd specjalny to kolego musisz posiadać kwalifikację.
Tak samo nie możesz z kat. C prowadzić pustego autobusu. przepis jest jeden.

marcin_op
Posty: 526
Rejestracja: czw 07 lut 2008, 21:34
Status: Offline

Re: UPRAWNIENIA KIEROWCY SAMOCHODU UPRZYWILEJOWANEGO

Post autor: marcin_op »

W 100% się zgadzam z przedmówcą STAR244 - nie można jechać nawet zatankować pojazdem specjalnym jeśli się nie ma odpowiednich kwalifikacji.

PiotrG
Posty: 185
Rejestracja: sob 19 sie 2006, 14:20
Lokalizacja: pomorskie
Status: Offline

Re: UPRAWNIENIA KIEROWCY SAMOCHODU UPRZYWILEJOWANEGO

Post autor: PiotrG »

STAR244 pisze:Jeśli chodzi o samochód specjalny, czy jedziesz alarmowo czy pokojowo to liczy się wpis w dowodzie rej. jeśli jest taki wpis pojazd specjalny to kolego musisz posiadać kwalifikację.
Tak samo nie możesz z kat. C prowadzić pustego autobusu. przepis jest jeden.
Nie bardzo wiem o czym piszesz ? - nie ma osobnej kategorii prawa jazdy na pojazdy specjalne.

marcin_op pisze:W 100% się zgadzam z przedmówcą STAR244 - nie można jechać nawet zatankować pojazdem specjalnym jeśli się nie ma odpowiednich kwalifikacji.
Zgadzam się z tym również ale jakie to są "odpowienie kwalifikacje" (trochę za bardzo ogólnie piszecie i wprowadzacie innych w błąd) :?:

Po pierwsze: w temacie mamy uprawnienia kierowcy samochodu uprzywilejowanego a nie specjalnego.
Po drugie: pojazd specjalny, uprzywilejowany jak i pojazd używany do celów specjalnych posidają odpowiednie definicje w ustawie prawo o ruchu drogowym (proponuję najpierw zapoznać się z tą ustawą) - mogą to być różne pojazdy ale i w pewnych sytuacjach to może też być ten sam pojazd.
Po trzecie: ustawa o transporcie drogowym, gdzie jest mowa o posiadaniu kwalifikacji do przewozu rzeczy czy osób, nie dotyczy pojazdów straży pożarnej (jednostek ochrony przeciwpożarowej) a w ustawie prawo o ruchu drogowym jest jedynie wymóg badań lekarskich, psychologicznych i odpowiedniego zaświadczenia wystawianego przez Wójta/Burmistrza/Prezydenta Miasta (by prowadzić pojazd uprzywilejowany).

Na tak zadane pytanie:
donlowad pisze:Witam! Czy bez badań psychotechnicznych do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi można jeździć pojazdami uprzywilejowanymi nie będącymi w akcji??
odpowiadam, że TAK (ale bez włączonych kogutów i sygnałów) i za zgodą właściciela pojazdu.
Z tym, że podkreślam jeszcze raz: pojazd posiadający na dachu belkę sygnałową nie jest pojazdem uprzywilejowanym - staje się nim dopiero w momencie włączenia równocześnie sygnałów dźwiękowych o zmiennym tonie i świetlnych błyskowych niebieskich oraz świateł mijania lub drogowych (np. samo włączenie tylko świateł błyskowych nie powoduje, że pojazd jest już pojazdem uprzywilejowanym w ruchu)

marcin_op
Posty: 526
Rejestracja: czw 07 lut 2008, 21:34
Status: Offline

Re: UPRAWNIENIA KIEROWCY SAMOCHODU UPRZYWILEJOWANEGO

Post autor: marcin_op »

Niby każdy z nas ma racje, ale tak naprawdę do końca nie wiadomo jak to jest.
Wszystko jest w porządku jeśli się nic nie stanie, nawet podczas kontroli przez Policję raczej nie będą robili panowie policjanci problemów z tego powodu.

Ale nie daj boże coś by się stało, ktoś by wjechał w wóz strażacki albo kierowca wozu strażackiego gdzieś by przychaczył albo coś, obawiam się że w sądzie byłyby z tego powodu problemy.
Najlepiej byłoby wystąpić z oficjalnym pismem do ministerstwa infrastruktury z prośbą o wyjaśnienie takowej sytuacji.

PiotrG
Posty: 185
Rejestracja: sob 19 sie 2006, 14:20
Lokalizacja: pomorskie
Status: Offline

Re: UPRAWNIENIA KIEROWCY SAMOCHODU UPRZYWILEJOWANEGO

Post autor: PiotrG »

Witam
Opinia prawna już się pojawiła w 2004 roku (Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury Departament Transportu Drogowego - w sprawie zaświadczeń dla kierowców OSP.pdf - poz. 15)
http://www.zosprp.pl/?q=node/387
Jest już ona trochę nieaktualna w zakresie wydawania zaświadczenia przez Wójta/Burmistrza.
Można jednak z niej wyczytać, że kierowcy muszą spełniać wymogi określone w ustawie prawo o ruchu drogowym.
A ustawa prawo o ruchu drogowym wyraźnie wskazuje, że kierowca pojazdu uprzywilejowanego (czyli w tzw. akcji) musi spełniać wymogi, które wcześniej wymieniałem.
Jadąc więc nie alarmowo nie musi posiadać badań psychologicznych, lekarskich i zaświdczenia od Burmistrza/Wójta a tylko odpowiednią kategorię prawa jazdy i zgodę właściciela pojazdu - ale z drugiej strony to po co jakaś osoba, która nie jest kierowcą w OSP (nie posiada badań lekarskich i zaświadczenia) ma jeździć tymi samochodami?.

Ja zastanawiam się nad innym aspektem - wiek kierowcy OSP.
Ustawa prowo o ruchu drogowym nie zabrania nikomu prowadzenia pojazdu (nawet uprzywilejowanego) w wieku powyżej 60 lat. Ustawa o ochronie ppoż. zabrania natomiast bespośredniego udziału w działaniach ratowniczych osobom powyżej 60 lat.
Nikt mi nie potrafi odpowiedzieć, czy dojazd do miesca zdarzenia jest bezpośrednim udziałem w działaniach ratowniczych.
Tzn. czy 62 latek posiadający pozytywne badania psychologiczne i lekarskie może kierowć samochodem pożarniczym przy zdarzeniach (tylko dojazd do miejsca zdarzenia) - są przypadki, że nie ma kto jechać bo młodsi kierowcy gdzieś pracują a ci starsi mają już powyżej 60 lat.

Durik
Posty: 25
Rejestracja: wt 27 paź 2009, 22:10
Status: Offline

Re: UPRAWNIENIA KIEROWCY SAMOCHODU UPRZYWILEJOWANEGO

Post autor: Durik »

Heh
A co niby ten kierowca który jedzie do pożaru nie uczestniczy w działaniach ratowniczych??

PiotrG
Posty: 185
Rejestracja: sob 19 sie 2006, 14:20
Lokalizacja: pomorskie
Status: Offline

Re: UPRAWNIENIA KIEROWCY SAMOCHODU UPRZYWILEJOWANEGO

Post autor: PiotrG »

Durik pisze:Heh
A co niby ten kierowca który jedzie do pożaru nie uczestniczy w działaniach ratowniczych??
Jak nie ma innego kierowcy to 61 latek chociaż dowiezie strażaków na miejsce zdarzenia.

No właśnie - kiedy jest moment rozpoczęcia działań ratowniczych ?
Czy strażacy siedzący w samochodzie podczas dojazdu do zdarzenia uczestniczą już w działaniach ratowniczych :?: (przecież tylko siedzą) :?:
Sam moment rozpoczęcia działań ratowniczych jest bardzo istotny choćby z punktu widzenia wypadku strażaka np. w drodze do remizy po usłyszeniu syreny - odszkodowanie mu się należy czy nie :?:

krolik19900906
Posty: 2
Rejestracja: czw 31 gru 2009, 18:24
OSP (gm., woj.): OSP WIeszczeta (gm. Jasienica, woj. Slaskie)
Status: Offline

Re: UPRAWNIENIA KIEROWCY SAMOCHODU UPRZYWILEJOWANEGO

Post autor: krolik19900906 »

WIec tak: jak najbardziej zgadzam sie z PiotremG. SAmochod strazy pozarnej, ktory powiedzmy wyjezdza z remizy bez wlaczonych sygnalow swietlnych i dzwiekowych o zmiennym tonie i wlaczonymi swiatlami mijania nie jest pojazdem uprzywilejowanym a zwykym samochodem poruszajacym sie po drodze, i jest na rowni z innymi samochodami ciezarowymi i obowiazuja go normalnie przepisy ruchu drogowego. Mimo wszystko kazdy wyjazd samochodu pozarniczego z remizy musi byc zgloszony do centrali, bo gdyby nastapil jakis nieszczesliwy wypadek to nawet nie ma sie co starac o odszkodowanie czy cos tkiego, bo teoretycznie samochod powinien stac w remizie, i teraz na kazdym szkoleniu strazackim (juz nawet 1 stopnia strazacy przeczulani sa na to, aby kazdy wyjazd zglaszac).


PiotrzeG:
W dzialaniu ratowniczym moga brac udzial ratownicy, ktorzy:
- sa czlonkami OSP i posiadaj wiek od 18 do 60 lat
-posaiadaja badania lekarskie wydane przez uprawnionego lekarza madycyny pracy dopuszczajace do pracy jako strazak ochotnik
- posiadaja zaswiadczenia o ukonczeniu szkolenia w zakresie BHP
- posiadaja kwalifikacje (szkolenia) potwierdzone swiadectwem przynajmniej 1 stopnia
TAK WIEC:
jezeli ta osoba ma 61 lat teoretycznie nie moze wyjechac do akcji. W 99,9% osoba, ktora posiada 61 lat nie spelnia przynajmniej 70% z w/w kryteriow. Badania BHP i badania lekarskie, oraz kursy wszystkich szczebli wazne sa od niedawna na max 15 lat. Wiec osoba taka nie powinna byc dopuszczona do akcji. Jednak wiadomo ze nie zawsze sa kierowcy mlodsi a przpisy mozna nagiac. Trzeba tylko bardzo uwazac na to aby tej osobe nic sie nie stalo bo wtedy naczelnik czy dowodca sekcji, ktory za was odpowiada ma "noz na gardle".... Jestesmy wszyscy strazakami, a naszym zadaniem jest ratowanie dobytku i zdrowia ludzi. I moim zdaniem te przepisy sa bez sensu bo przeciez kierowca nie ma ciezkich zadan on tylko jedzie, ale ubezpieczycielowi tego nie wytlumaczysz... Wiec jak mowie nagiac mozna i nikt sie do tego nie doczepi, do czasu (odpukac) az cos sie stanie....

MOMENT ROZPOCZECIA DZIALAN RATOWNICZYCH- jest to moment w ktorym wyjezdzamy do akcji- moment zgloszenia wyjazdu danej jednostki.
MOMENT ZAKONCZENIA DZIALAN RATOWNICZYCH- jest to moment zgloszenia przez radio do centrali zakonczenia akcji ratowniczej i zgloszenia powrotu do koszar. MOment zakonczenia powinno sie zglaszac po sprawdzeniu wyposarzenia, stanu technicznego samochodu, rozmowie ze strazakami czy wszyscy sa ok i czy nie maja jakichs obrazenm, i po stwierdzeniu ze samochod jest gotowy do wyjazdu na kolejna akcje.
WIEC:
Jesli strazak slyszy syrene i biegnie do remizy, w tym czasie zlamie noge, to ubezpieczenie jako strazaka go nie obejmie z tego wzgledu ze nie uczestniczyl jeszcze w akcji ratowniczej. Tak samo jesli skreci noge po zgloszeniu zakonczenia akcji ratowniczej ubezpieczenie nie zostanie wyplacone!!!! Poniewaz ten czlowiek, ktory odbiera wasze zgloszenie i kieruje was do akcji zapisuje ze dana jednostka o danej godzinie rozpoczela wyjazd do akcji ratowniczej, i tak samo jak wy zglaszacie powrot to on zapisuje meldunek ze o danej godzinie dana jednostak zakonczyla akcje ratownicza, i nawet jesli byl jakis wypadek podczas pozaru a strazak zglosil to po zameldowaniu powortu to odszkodowania nie dostanie, poniewaz stalo sie to po powrocie z akcji!!!!!!

PiotrG
Posty: 185
Rejestracja: sob 19 sie 2006, 14:20
Lokalizacja: pomorskie
Status: Offline

Re: UPRAWNIENIA KIEROWCY SAMOCHODU UPRZYWILEJOWANEGO

Post autor: PiotrG »

Ale czy jest to jakaś wykładnia lub opinia prawna czy tylko podejście ubezpieczyciela ?
krolik19900906 pisze: W dzialaniu ratowniczym moga brac udzial ratownicy, ktorzy:
- sa czlonkami OSP i posiadaj wiek od 18 do 60 lat
-posaiadaja badania lekarskie wydane przez uprawnionego lekarza madycyny pracy dopuszczajace do pracy jako strazak ochotnik
- posiadaja zaswiadczenia o ukonczeniu szkolenia w zakresie BHP
- posiadaja kwalifikacje (szkolenia) potwierdzone swiadectwem przynajmniej 1 stopnia
Ustawa o ochronie ppoż. mówi o tych wymogach ale przy bezpośrednim udziale w działaniu ratowniczym. Jadąc do np. pożaru to oczywiście jest już udział w działaniu ratowniczym ale czy bezpośrednim ?
krolik19900906 pisze: MOMENT ROZPOCZECIA DZIALAN RATOWNICZYCH- jest to moment w którym wyjeżdzamy do akcji- moment zgloszenia wyjazdu danej jednostki.
MOMENT ZAKONCZENIA DZIALAN RATOWNICZYCH- jest to moment zgloszenia przez radio do centrali zakonczenia akcji ratowniczej i zgloszenia powrotu do koszar.
Ale jak jest liczony czas trwania akcji? Czy nie od momentu otrzymania zgłoszenia przez PSK (MSK) do powrotu ostatniej jednostki do tzw. bazy ?
Wg mnie zadysponowanie nas poprzez np. syrenę alarmową już powoduje, że zaczynamy podejmować czynności w celu ochrony życia, zdrowia, mienia, a także przeciwdziałających powstaniu lub minimalizujących skutki pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia (definicja z ustawy o ochronie ppoż.) Czyli zaczynamy podejmować działania ratownicze (w myśl ustawy).
Bo aby zacząć gasić pożar najpierw musimy do niego dojechać, by dojechać najpierw musimy dobiec do remizy, ubrać się i wsiąćś do samochodu (a co w przypadku kiedy strażak złamie nogę przy wsiadaniu do samochodu przed zgłoszeniem wyjazdu?).
krolik19900906 pisze: ... Poniewaz ten czlowiek, ktory odbiera wasze zgloszenie i kieruje was do akcji zapisuje ze dana jednostka o danej godzinie rozpoczela wyjazd do akcji ratowniczej, i tak samo jak wy zglaszacie powrot to on zapisuje meldunek ze o danej godzinie dana jednostak zakonczyla akcje ratownicza ...
Zapisuje też czas zadysponowania danej jednostki
Pozdrawiam

artur29
Posty: 8
Rejestracja: ndz 10 sty 2010, 19:04
OSP (gm., woj.): Grodzisko warm-maz
Status: Offline

Re: UPRAWNIENIA KIEROWCY SAMOCHODU UPRZYWILEJOWANEGO

Post autor: artur29 »

Witam druhów. Czytam i teraz sam juz nie wiem jak to jest. Posiadam kategorie C+E, badania psychologiczne niezbedne do posiadania tej kategorii zrobione w pazdzierniku 2009r i jestem Naczelnikiem OSP i czy podczas nieobecności kierowcy moge jechac urzywając sygnałów świetlnych i dzwiękowych??
Awatar użytkownika

Artur
Posty: 702
Rejestracja: sob 11 lis 2006, 07:00
OSP (gm., woj.): Stary Brus, lubelskie
Lokalizacja: Stary Brus
Kontakt:
Status: Offline

Re: UPRAWNIENIA KIEROWCY SAMOCHODU UPRZYWILEJOWANEGO

Post autor: Artur »

Kolego artur29 z tego co piszesz masz badania i kategorię C+E więc proponuję weź te dokumenty swoje udaj się do swojego Urzędu Gminy czy miasta i pogadaj z Wójtem/Burmistrzem żeby wydał Ci zaświadczenie uprawniające do prowadzenia pojazdu uprzywilejowanego. Zaświadczenie takie to chyba nie będzie problem jeżeli jeszcze urząd nie będzie musiał płacić za badania.
Komendant Gminny, Sekretarz Zarządu Powiatowego ZOSP RP
Zapraszam na: http://www.stary-brus.osp.org.pl/ i http://osp-starybrus.blog.onet.pl/

artur29
Posty: 8
Rejestracja: ndz 10 sty 2010, 19:04
OSP (gm., woj.): Grodzisko warm-maz
Status: Offline

Re: UPRAWNIENIA KIEROWCY SAMOCHODU UPRZYWILEJOWANEGO

Post autor: artur29 »

Artur pisze:Kolego artur29 z tego co piszesz masz badania i kategorię C+E więc proponuję weź te dokumenty swoje udaj się do swojego Urzędu Gminy czy miasta i pogadaj z Wójtem/Burmistrzem żeby wydał Ci zaświadczenie uprawniające do prowadzenia pojazdu uprzywilejowanego. Zaświadczenie takie to chyba nie będzie problem jeżeli jeszcze urząd nie będzie musiał płacić za badania.
Dzięki właśnie o taką odpowiedz mi chodziło. Pozdrawiam.
ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat