aktualizacja statutu...

Wszelkie sprawy dotyczące Straży Pożarnych od strony prawnej.

Topic author
marcin_op
Posty: 526
https://dekodeco.com.pl/producent-mebli-na-wymiar-w-warszawie-nowoczesne-kuchnie/
Rejestracja: czw 07 lut 2008, 21:34
Status: Offline

aktualizacja statutu...

Post autor: marcin_op »

Mam takie pytanie.
Czy chcąc zaktualizować swój statut, trzeba to robić na zasadzie że do starego statutu pisze się w osobnym dokumencie które konkretnie rzeczy się zmienia? czy może wystarczy dostarczyć do KRS całkiem nowy statut nie patrząc na ten stary.

Bo sytuacja jest taka że w KRS mamy złożony jakiś statut, tylko nikt go na oczy nie widział i nie wiadomo gdzie on w OSP jest, a żeby wyciągać z KRS-u to kosztuje czas i pieniądze.

Czy wystarczy jak utworzymy sobie nowy statut - np. taki jak wzorcowy na stronie ZSOPRP i dostarczymy go do KRS-u ?
Jeśli tak to czy przy najbliższych wyborach świeżo wybrany nowy zarzad może od razu przy aktualizaji danych w KRS-ie odnośnie wyborów złożyć nowy statut ?
Awatar użytkownika

Sławko
Posty: 71
Rejestracja: śr 15 lis 2006, 18:01
Lokalizacja: OSP Zagrodno
Status: Offline

Re: aktualizacja statutu...

Post autor: Sławko »

Możecie przesłać nowy statut bez wysyłania starego. Pamiętajcie tylko, że nie Zarząd zatwierdza nowy statut tylko walne zebranie i to w obecności 2/3 członków, zawarte to musi być w protokole zebrania w postaci osobnej uchwały.
Zbliżające się zebranie sprawozdawczo wyborcze jest najlepszym momentem na takie zmiany.
PZDR
Jak dobrze być strażakiem :-)
Slawko OSP - forum www.strażak.pl
Awatar użytkownika

marcinas7majster
Posty: 79
Rejestracja: wt 19 sty 2010, 15:00
OSP (gm., woj.): OSP BANIE - woj.Zachodniopomorskie
Status: Offline

Re: aktualizacja statutu...

Post autor: marcinas7majster »

Jak to dobrze, że ktoś poruszył ten temat. U nas sytuacja jest podobna, że jakiś tam statut kiedyś był rejestrowany ale nikt nie wie jaki i nigdzie nie mamy kopi. Od starych strażaków dostałem tylko jakiś stary statut chyba sprzed 30 lat z jednostki z innej wioski (jednostka ta już z 15 lat nie istnieje albo więcej) i tylko ten mamy. Nie mamy więc żadnej podstawy prawnej, czy jak to ująć. W planach mam więc stworzenie nowego statutu na podstawie wzorcowego. I z tego co rozumiem nowy statut ma być poprostu treścią uchwały Walnego Zebrania tak? Potem trzeba go jakoś ładnie przygotować i? W jaki sposób dokonać zamiany? Jakie jeszcze dokumenty? Jeśli kogoś rozśmieszyłem niewiedzą to przepraszam :)
Awatar użytkownika

Sławko
Posty: 71
Rejestracja: śr 15 lis 2006, 18:01
Lokalizacja: OSP Zagrodno
Status: Offline

Re: aktualizacja statutu...

Post autor: Sławko »

W protokole zebrania musi znaleźć się uchwała o zatwierdzeniu przez walne zebranie nowego statutu. Nowy statut jest oddzielnym dokumentem. Aby był on ważny należy również dołączyć stosowną uchwałę do statutu. Należy przygotować przynajmniej cztery egzemplarze statutu, jeden trzeba wysłać do KRS, jeden potrzebny będzie w razie załatwiania spraw bankowych czy itp., w których wymagane jest przedstawienie statutu. Kolejny roboczy do wglądu dla członków jednostki.
A jeden należy dobrze oprawić trzymając jako wzorcowy, zapasowy.
PZDR
Jak dobrze być strażakiem :-)
Slawko OSP - forum www.strażak.pl

Topic author
marcin_op
Posty: 526
Rejestracja: czw 07 lut 2008, 21:34
Status: Offline

Re: aktualizacja statutu...

Post autor: marcin_op »

NO dobra.
A jak to wygląda na zebraniu ? Ktos musi w obceności wszystkich przeczytać na głos ccały statut i poddać głosowaniu jego przyjecie ? A co jeśli ktos wstanie i powie ze z jakimś tam punktem się nie zgadza ? Kto powinien przygotować nowy statut do zatwierdzenia ? prezes? zarząd ? sekretarz ??
Awatar użytkownika

Sławko
Posty: 71
Rejestracja: śr 15 lis 2006, 18:01
Lokalizacja: OSP Zagrodno
Status: Offline

Re: aktualizacja statutu...

Post autor: Sławko »

Z zawiadomieniem o zebraniu, można rozesłać wydrukowany egzemplarz proponowanego statutu. Należało by to zrobić wcześniej niż zawsze, z prośbą aby po zapoznaniu ewentualne uwagi można było poprawić. Na zebraniu owszem należy przeczytać propozycje statutu. Następnie jeżeli niema uwag co do treści odbywa się głosowanie. Jeżeli ktoś zgłosi swoje propozycje co do treści statutu, można postąpić na trzy sposoby, przeprowadzić głosowanie, kto jest za przyjęciem statutu bez wnoszenia poprawek zaproponowanych w dyskusji. Jeżeli nie będzie za tym większości, to można zaproponować ponowne głosowanie o przyjęcie statutu ze zgłoszoną poprawką, a poprawkę wpisujemy do uchwały o przyjęciu statutu(zalecam jeżeli jest to drobna zmiana, przy większej ilości poprawek lepiej będzie zrobić następny projekt). Można zaproponować wprowadzenie zmian w statucie i głosowanie nad statutem na zebraniu nadzwyczajnym w sprawie zmian w statucie, w terminie ustalonym podczas walnego zebrania(nie wcześniej jednak jak 14 dni, pamiętać należy o 2/3 członków obecnych podczas takiego zebrania). W razie ustalenia nowego terminu zebrania, można spokojnie na zebraniu przedyskutować wszystkie sugestie, a nawet przegłosować które zmiany wprowadzić czy nie, aby uniknąć tego podczas zebrania nadzwyczajnego. A nowy projekt, no cóż zarząd zakasa rękawki i redaguje na nowo.
PZDR
Jak dobrze być strażakiem :-)
Slawko OSP - forum www.strażak.pl

konin998
Posty: 10
Rejestracja: ndz 20 gru 2009, 18:20
OSP (gm., woj.): węgorzyno, zachodniopomorskie
Status: Offline

Re: aktualizacja statutu...

Post autor: konin998 »

Aby uzyskać obowiązujący statut OSP należy wybrać się z aparatem foto do KRS i wykonać sobie foto kopię która nic nie kosztuje, następnie z wykonanych zdjęć przepisać i wydrukować pamiętajcie też że zmiana statutu lub jego poprawki kosztują 150 zł

korsarz
Posty: 41
Rejestracja: ndz 21 lis 2010, 14:05
OSP (gm., woj.): Bochotnica,lubelskie
Status: Offline

Re: aktualizacja statutu...

Post autor: korsarz »

na najbliższym walnym zebraniu sprawozdawczo-wyborczym planujemy zmienić statut. będą zmiany co do ilości wybieranych osób do Zarządu i Komisji Rewizyjnej. i tu pytanie: co najpierw musimy zrobić? zmienić statut i na jego podstawie przeprowadzić wybory czy przeprowadzić wybory zgodnie ze starym statutem i potem go zmienić. proszę o poradę

konin998
Posty: 10
Rejestracja: ndz 20 gru 2009, 18:20
OSP (gm., woj.): węgorzyno, zachodniopomorskie
Status: Offline

Re: aktualizacja statutu...

Post autor: konin998 »

Najpierw Statut - potem wybory
Awatar użytkownika

JacekD
Posty: 12
Rejestracja: ndz 22 sty 2006, 23:23
Lokalizacja: OSP Karsy
Status: Offline

Re: aktualizacja statutu...

Post autor: JacekD »

Sławko pisze:Możecie przesłać nowy statut bez wysyłania starego. Pamiętajcie tylko, że nie Zarząd zatwierdza nowy statut tylko walne zebranie i to w obecności 2/3 członków, zawarte to musi być w protokole zebrania w postaci osobnej uchwały.
Zbliżające się zebranie sprawozdawczo wyborcze jest najlepszym momentem na takie zmiany.
PZDR
chyba nie w obecnosci 2/3 liczby członków
tylko:
Uchwała w sprawie zmiany lub zatwierdzenia statutu OSP są podejmowane większością 2/3 ogólnej liczby obecnych na walnym zebraniu, w obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków OSP.

HUSARZ
Posty: 39
Rejestracja: pn 03 sty 2011, 17:36
OSP (gm., woj.): Przysietnica Stary Sącz
Status: Offline

Re: aktualizacja statutu...

Post autor: HUSARZ »

Racja i trzeba pamiętać że trzeba bazować na podstawowym statucie i zmienic tylko to co pasuje

sslawek77
Posty: 446
Rejestracja: pn 17 maja 2010, 20:06
Lokalizacja: z OSP
Kontakt:
Status: Offline

Re: aktualizacja statutu...

Post autor: sslawek77 »

troszke odkopie, w związku z tym że nikt ze strażaków nie ma pojęcia o statucie naszej jednostki, postanowiliśmy go zaktualizować w KRS. Czy odpowiednią uchwałą można przyjąć cały nowy statut bazując na wzorcowym, bez wypełniania tych druczków którymi wprowadza się poprawki ? I drugie pytanko czy można zmienić ze w danym okresie zamiast 1/3 członków można zmienić, że może to być 1/2 ??
chodzi o ten zapis:
"2. Zarząd może dokooptować do swego składu nowych członków na miejsce ustępujących w liczbie nie przekraczającej 1/3 ustalonego składu."

jerzy988
Posty: 343
Rejestracja: ndz 06 sty 2013, 20:57
OSP (gm., woj.): OSP BRONISŁAWOWO gm.sadlinki woj. pomorskie
Status: Offline

Re: aktualizacja statutu...

Post autor: jerzy988 »

czegoś tu nie rozumiem ze statut ktoś kiedyś miał że nikt go nie widział a jak odbywały sie dotychczas wszystkie zebrania przecież statut musi być obecny na każdym zebraniu by w każdej chwili zajrzeć do niego czy robimy coś dobrze czy źle.statut jest potwierdzony pieczątką sadu który go rejestrował z datą i musi być w aktach jednostki to podstawa istnienia .co do zmian w statucie można robić podając konkretny punkt statutu do zmiany,ale te zmiany czy nowy statut musi zatwierdzić sąd który może wskazac poprawki przed rejestracją raczej trzeba przygotowac to z prawnikiem by nie popełniac błedów gdyż nie jest to do końca co chcemy to napiszemy ,dlatego jest ten wzorcowy by ułatwić jakies zmiany

jerzy988
Posty: 343
Rejestracja: ndz 06 sty 2013, 20:57
OSP (gm., woj.): OSP BRONISŁAWOWO gm.sadlinki woj. pomorskie
Status: Offline

Re: aktualizacja statutu...

Post autor: jerzy988 »

zapomniałem dopisać że dopracowany statut czy zmiany zatwierdza walne osp i wysyła do KRS

sslawek77
Posty: 446
Rejestracja: pn 17 maja 2010, 20:06
Lokalizacja: z OSP
Kontakt:
Status: Offline

Re: aktualizacja statutu...

Post autor: sslawek77 »

ja tez nie rozumie tego ze go niema, no ale niema i chce to rozwiązać na zasadzie nowego statutu. Myślę ze nie tylko u mnie jest taki problem ze statutem, tylko nie wszyscy to chcą wyprostować. Większych zmian niż to co we wzorcowym nie planujemy. interesuje mnie głównie czy mogę zmienić z 1/3 na 1/2. Jeśli są jakieś przeciw skazania prawne to zostawię tak jak jet, pytam bo może ktoś ma to u siebie zmienione. Już to konsultuje z osoba z UG jak to wyprowadzić, aby było to tak jak należy. Mamy zebranie w niedługim czasie i będziemy to prostować.
ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat