Uprawnienia do kierowania pojazdem strazackim

Wszelkie sprawy dotyczące Straży Pożarnych od strony prawnej.

Fredek
Posty: 95
Rejestracja: śr 29 cze 2005, 10:18
Status: Offline

Post autor: Fredek » czw 29 lis 2007, 23:36

A tak moim zdaniem, jazda samochodem do zdarzenia niealarmowa (bez uprzywilejowania) nie wymaga posiadania wymaganych badań lekarskich i psychologicznych a tylko odpowiedniej kategorii prawa jazdy.
Jeśli nic się nie zmieniło w kodeksie to dla pojazdów powyżej, (nie pamiętam) 7,5 lub 12 ton badania i testy dla kierowcy są niezbędne choćby prowadził własny szambowóz.
Pozdrawiam

Pedros
Posty: 35
Rejestracja: czw 16 wrz 2004, 13:51
Status: Offline

Post autor: Pedros » pt 30 lis 2007, 08:23

PiotrG pisze:
A tak moim zdaniem, jazda samochodem do zdarzenia niealarmowa (bez uprzywilejowania) nie wymaga posiadania wymaganych badań lekarskich i psychologicznych a tylko odpowiedniej kategorii prawa jazdy.
Pozdrawiam
Mam inne zdanie na ten temat. Nie jeden policjant i strażak mówił, że jeśli pojazd ma w dowodzie rejestracyjnym napisane "uprzywilejowany" to nawet po paliwo nie można jechać bez uprawnień.
PSP ma to jasno okreslone a nasze przepisy (może nie "nasze" bo przepisy są dla wszystkich) ale nasza specyfika działania - czyli niby cywile niby strażacy powodują, że rodzą się tego typu dyskusje.

Ale to dobrze, że dyskutujemy - może tworzymy jakiś sensowny zapis który będzie miał na uwadze różne dziwne przypadki OSP.
Ostatnio zmieniony sob 01 gru 2007, 08:24 przez Pedros, łącznie zmieniany 1 raz.

PiotrG
Posty: 185
Rejestracja: sob 19 sie 2006, 14:20
Lokalizacja: pomorskie
Status: Offline

Post autor: PiotrG » pt 30 lis 2007, 09:11

Pedros pisze:
Mam inne zdanie na ten temat. Nie jeden policjant i strażak mówił, że jeśli pojazd ma w dowodzie rejestracyjnym napisane "uprzywilejowany" to nawet po paliwo nie można jechać bez uprawnień.
Witam
Zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo o ruchu drogowym - Pojazd Uprzywilejowany to pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jadący z włączonymi światłami mijania lub drogowymi; określenie to dotyczy również pojazdów jadących w kolumnie, na której początku i końcu znajdują sie pojazdy uprzywilejowane wysyłające dodatkowo sygnały świetlne w postaci czerwonego światła błyskowego.

Tak więc samo posiadanie na dachu "kogutów" i wpis w dowodzie rejestracyjnym (choć chyba już takich wpisów nie robią) nie powoduje, że poruszam się pojazdem uprzywilejowanym. Nawet samo włączenie tzw. kogutów bez sygnału dźwiekowego również nie czyni go uprzywilejowanym w ruchu. Podczas jazdy muszą być spełnione jednocześnie trzy warunki - światła błyskowe niebieskie, sygnał dźwiękowy o zmiennym tonie (po zatrzymaniu pojazdu nie wymaga się sygnału dźwiękowego) oraz światła mijania lub drogowe.
Bo jaka jest różnica w jeździe np. polonezem z kogutami na dachu (nie włączonymi) a bez kogutów (nie biorąc oczywiście pod uwagę dodatkowego oporu powietrza)?

Dh Fredek może i masz rację. Tę kwestię reguluje zapewnie ustawa o transporcie drogowym ale niestety nie znam jej na tyle dobrze bym mógł się wypowiadać na pewniaka - dlatego napisałem "moim zdaniem" (w ustawie prawo o ruchu drogowym takich zapisów nie zauważyłem) .
Może ktoś wie jak to faktycznie jest ?

Pozdrawiam

Fredek
Posty: 95
Rejestracja: śr 29 cze 2005, 10:18
Status: Offline

Post autor: Fredek » pt 30 lis 2007, 20:12

PiotrG sorry, sprawdziłem ten zapis juz nie obowiazuje. Na pewno występował w art. 80 w 1983r. i dotyczył już kierowców od 3,5T Nie wiem kiedy został zniesiony.
Ale w ustawie o transporcie drogowym znalazłem jeszcze ciekawszy kwiatek i już nic nie rozumiem. Myślałem, że ta ustawa nas nie dotyczy, ale:
Art. 3.
1. Przepisów ustawy nie stosuje się do przewozu drogowego wykonywanego pojazdami
samochodowymi lub zespołami pojazdów:
1) przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z
kierowcą – w niezarobkowym przewozie drogowym osób;
2) o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony w transporcie
drogowym rzeczy oraz niezarobkowym przewozie drogowym rzeczy;
3) zespołów ratownictwa medycznego oraz w ramach usług transportu sanitarnego.
2. Do przewozów drogowych wykonywanych:
1) w ramach powszechnych usług pocztowych,
2) w ramach usług polegających na przewozie odpadów komunalnych lub nieczystości
ciekłych,
3) przez podmioty niebędące przedsiębiorcami,
4) w ramach usuwania skutków awarii lub wypadków pojazdami pomocy drogowej
stosuje się odpowiednio przepisy ustawy dotyczące niezarobkowego przewozu
drogowego.


Rozdział 7a
Kierowcy wykonujący przewóz drogowy
Art. 39a.
1. Przedsiębiorca lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy może zatrudnić
kierowcę, jeżeli osoba ta:
1) ukończyła 21 lat;
2) posiada odpowiednie uprawnienie do kierowania pojazdem samochodowym,
określone w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym;
3) nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku
kierowcy
;

4) nie ma przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku
kierowcy
;

5) uzyskała kwalifikację wstępną;
6) ukończyła szkolenie okresowe.
2. Wymaganie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie dotyczy kierowcy wykonującego
przewóz drogowy rzeczy pojazdem samochodowym lub zespołem pojazdów
o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t i nieprzekraczającej 7,5 t.

3. Wymagań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 5 i 6, nie stosuje się do kierowcy pojazdu:
1) do kierowania którego wymagane jest prawo jazdy kategorii A1, A, B1, B
lub B+E;
2) którego konstrukcja ogranicza prędkość do 45 km/h;
3) wykorzystywanego przez siły zbrojne;
4) obrony cywilnej, jednostek ochrony przeciwpożarowej lub jednostek odpowiedzialnych
za utrzymanie bezpieczeństwa lub porządku publicznego;
5) poddawanego testom drogowym do celów rozwoju technicznego przez producentów,
jednostki badawczo-rozwojowe lub szkoły wyższe;
6) odbywającego przejazd bez osób lub ładunku:
a) w celu dokonania jego naprawy lub konserwacji,
b) z miejsca zakupu lub odbioru;
7) używanego w sytuacjach zagrożenia lub przeznaczonego do akcji ratunkowych;
8) wykorzystywanego do:
a) nauki jazdy osób ubiegających się o prawo jazdy,
b) szkolenia osób posiadających prawo jazdy,
c) przeprowadzania państwowego egzaminu osób ubiegających się o prawo
jazdy;
9) wykorzystywanego do użytku osobistego w przewozie drogowym osób lub
rzeczy;
10) wykorzystywanego do przewozu materiałów lub urządzeń niezbędnych kierowcy
do jego pracy, pod warunkiem że prowadzenie pojazdu nie jest jego
podstawowym zajęciem.

Zgodnie z tymi zapisami rozumiem, że nawet jak masz 19 lat to bez badań i testów nawet bez sygnałów uprzywilejowania zgodnie z naszym chorym prawem nie powinieneś jechać. Swoją drogą w takim razie do czego uprawnia dokument zwany Prawem Jazdy?

Pedros
Posty: 35
Rejestracja: czw 16 wrz 2004, 13:51
Status: Offline

Post autor: Pedros » sob 01 gru 2007, 08:36

PiotrG pisze: Witam
Zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo o ruchu drogowym - Pojazd Uprzywilejowany to pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jadący z włączonymi światłami mijania lub drogowymi; określenie to dotyczy również pojazdów jadących w kolumnie, na której początku i końcu znajdują sie pojazdy uprzywilejowane wysyłające dodatkowo sygnały świetlne w postaci czerwonego światła błyskowego.

Tak więc samo posiadanie na dachu "kogutów" i wpis w dowodzie rejestracyjnym (choć chyba już takich wpisów nie robią) nie powoduje, że poruszam się pojazdem uprzywilejowanym. Nawet samo włączenie tzw. kogutów bez sygnału dźwiekowego również nie czyni go uprzywilejowanym w ruchu. Podczas jazdy muszą być spełnione jednocześnie trzy warunki - światła błyskowe niebieskie, sygnał dźwiękowy o zmiennym tonie (po zatrzymaniu pojazdu nie wymaga się sygnału dźwiękowego) oraz światła mijania lub drogowe.
Bo jaka jest różnica w jeździe np. polonezem z kogutami na dachu (nie włączonymi) a bez kogutów (nie biorąc oczywiście pod uwagę dodatkowego oporu powietrza)?
Pozdrawiam
Ja Cię doskonalę rozumiem, też uważam, że np. wyjazd po paliwo nie jest wyjazdem alarmowym, itd. Tylko, że zapisy różnych ustaw są na tyle dziwne, że trzeba by opinii kilku prawników żeby raz na zawsze to rozsądzić.
O co proszę Zarząd Główny Związku!
Bo jak widać nie jest to sytuacja jednoznaczna. Ty podałeś definicję - kiedy polazd jest polazdem uprzywilejowanym w ruchu. I co do tego nie ma wątpliwości. Natomiast chodzi przecież o kilka innych aspektów jak choćby spowodowanie szkody przez kierowcę.
Jeśli jechał pojazdem, który jest zarejestroway jako "uprzywilejowany" po paliwo i dojechał szczęśliwie do bazy to nikt mu nic nie zarzuci. Jednak jeśli w drodze po paliwo kierowca spowoduje tym pojazdem np. kolizję to pierwsze pytanie ubezpieczyciela będzie: "Czy miał odpowiednie uprawnienia do prowadzenia takiego pojazdu".

Tak więc jeszcze raz proszę Zarząd Główny o jakąś "mocną" opinię na ten temat. Bo co OSP to inne zdanie...

PiotrG
Posty: 185
Rejestracja: sob 19 sie 2006, 14:20
Lokalizacja: pomorskie
Status: Offline

Post autor: PiotrG » sob 01 gru 2007, 17:21

Witam
W/g mnie ustawa o transporcie drogowym nie obejmuje pojazdów straży pożarnej (nawet kwestia tachografów).

Chciałbym jescze sprecyzować, że nie rejestruje się pojazdów jako uprzywilejowane.
Ustawa Prawo o ruchu drogowym wyraźnie wskazuje kto może używać pojazdów uprzywilejowanych.
W "starych" dowodach rejestracyjnych były zapisy (bo chyba już teraz takich nie robią), że pojazd spełnia dodatkowe warunki techniczne dla pojazdu uprzywilejowanego.
Pojazd staje się uprzywilejowany w tedy, gdy zacznie wysyłać sygnały dźwiękowe, świetlne i jedzie na światłach mijania lub drogowych (o czym wcześniej pisałem) inaczej jest zwykłym pojazdem koloru zazwyczaj czerwonego z dodatkowym wyposażeniem na dachu w postaci kogutów.

By nie mieć niepotrzebnych problemów, kierowca OSP powinien mieć odpowiednie prawo jazdy, zaświadczenie o posiadaniu aktualnych badań lekarskich i psychotechnicznych oraz zezwolenie właściciela pojazdu na prowadzenie go (zazwyczaj Burmistrza, Wujta). Dlatego każda jednostka OSP powinna posiadać co najmniej dwóch kierowców spełniających te warunki (w zależności oczywiście od ilości posiadanych pojazdów), by niepotrzebnie nie narażać się na jakiekolwiek wątpliwości.
Wyjazd po paliwo, czy na okresowe badanie techniczne powinen realizować kierowca, który odpowiada za dany pojazd a nie przypadkowa osoba-są to sprawy, które można przewidzieć i zaplanować wcześniej.

Pozdrawiam

PREZES OSP
Posty: 19
Rejestracja: sob 29 gru 2007, 22:28
Status: Offline

Post autor: PREZES OSP » ndz 30 gru 2007, 10:04

żeby jeździć za kółkiem do akcji potrzeba mieć kat. C ważne badania lekarskie i kurs przewocu rzeczy.

PiotrG
Posty: 185
Rejestracja: sob 19 sie 2006, 14:20
Lokalizacja: pomorskie
Status: Offline

Post autor: PiotrG » ndz 30 gru 2007, 10:48

PREZES OSP pisze:żeby jeździć za kółkiem do akcji potrzeba mieć kat. C ważne badania lekarskie i kurs przewocu rzeczy.
Witam
Aby jeździć do "akcji" trzeba mieć odpowiednie prawo jazdy (nie musi to być C-zależy od pojazdu jaki kieruje - Żuk to może być B), ukończone 21 lat, odpowiednie badania lekarskie i psychologiczne i zaświadczenie o spełnieniu tych wymogów i to wszystko. Kurs przewozu rzeczy (osób) nie jest wymagany.
Pozdrawiam

Marcin Szymaniuk
Posty: 24
Rejestracja: czw 20 wrz 2007, 20:24
Lokalizacja: Białystok
Status: Offline

Post autor: Marcin Szymaniuk » pt 04 sty 2008, 20:54

dlaczego kurs przewozu osób i rzeczy nie jest wymagalny?
Anioł na Ziemi zginął ratując innym życie...

osp-poznan
Posty: 20
Rejestracja: pt 05 sty 2007, 14:25
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:
Status: Offline

wzór druku

Post autor: osp-poznan » pt 04 sty 2008, 23:12

Witam
Jestem Prezesem ZM ZOSP w Poznaniu, otrzymałem informacje że zaświadczenie na pojazdy uprzywilejowane dla kierowców,wystawia Komendant Gminny,Miejski OSP, czy mógłbym prosić o informacje gdzie moge uzyskać wzór druku,lub czy wzór jest kwestią indywidualną.

Tomasz Poręba
Posty: 122
Rejestracja: czw 20 lis 2003, 15:10
Status: Offline

http://www.zosprp.pl/?q=node/387

Post autor: Tomasz Poręba » sob 05 sty 2008, 10:40

Proszę poczytać poz. 16:
http://www.zosprp.pl/?q=node/387
Szamot

dawid_a
Posty: 161
Rejestracja: ndz 26 sie 2007, 23:00
Lokalizacja: płn PL
Status: Offline

Re: http://www.zosprp.pl/?q=node/387

Post autor: dawid_a » sob 05 sty 2008, 13:07

Tomasz Poręba pisze:Proszę poczytać poz. 16:
http://www.zosprp.pl/?q=node/387
przeczytalem tego pdf'a i mam pytanie.
co to jest "transport nizarobkowy"??
jest to uzyte w tym dokumencie.
;)

Tomasz Poręba
Posty: 122
Rejestracja: czw 20 lis 2003, 15:10
Status: Offline

Post autor: Tomasz Poręba » sob 05 sty 2008, 13:22

Jest to nie do końca ścisłe określenie powinno być niezarodkowy przewóz drogowy.
http://www.gitd.gov.pl/pliki/prawo/ustawa1.pdf

Rozdział I.
Szamot

osp-poznan
Posty: 20
Rejestracja: pt 05 sty 2007, 14:25
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:
Status: Offline

Post autor: osp-poznan » sob 05 sty 2008, 15:09

oprócz paragrafów i rozporządzeń nie znalazłem tam wzoru zaświadczenia ,które mógłbym wydrukować i wystawic kierowcom

dawid_a
Posty: 161
Rejestracja: ndz 26 sie 2007, 23:00
Lokalizacja: płn PL
Status: Offline

Post autor: dawid_a » sob 05 sty 2008, 15:34

osp-poznan pisze:oprócz paragrafów i rozporządzeń nie znalazłem tam wzoru zaświadczenia ,które mógłbym wydrukować i wystawic kierowcom
najprosciej byloby gdyby Związek... przygotował wzorcowe zaświadczenie w pliku .doc ktore mozna byloby dostosowac na potrzeby jednostek OSP w kazdej z gmin.
moze zwalam takie rzeczy na Związek ale byloby dobrze gdyby ktoś za nas robil te papierkową robotę gdy my dzialamy w terenie.
ODPOWIEDZ