NIP i rachunkowość w OSP

Wszelkie sprawy dotyczące Straży Pożarnych od strony prawnej.

Topic author
tomar
Posty: 5
https://dekodeco.com.pl/producent-mebli-na-wymiar-w-warszawie-nowoczesne-kuchnie/
Rejestracja: sob 25 lut 2012, 11:30
OSP (gm., woj.): Sokołów Górny (Sobków, świętokrzyskie)
Status: Offline

NIP i rachunkowość w OSP

Post autor: tomar »

witam,

moja jednostka jest niewielka, powstała 30 lat temu, nie należymy do KSRG,
nie posiadamy samochodu, nie jesteśmy OPP, nawet nie mamy NIP-u,

kilka lat temu zapisało się kilku młodych strażaków,
a w ubiegłym roku weszliśmy do zarządu,
chcielibyśmy coś zacząć działać,
ale z powodu braku numeru NIP wiele spraw
jak choćby nawet zakup umundurowania na straż jest niemożliwy,

do tej pory skarbnik prowadził tzw. książkę skarbnika
tzn. wpisywał datę, na co zostały wydane pieniądze/bądź skąd pozyskane, ilość pieniędzy i ogólny stan kasy
pieniądze były przechowywane u niego ponieważ nie posiadamy konta bankowego

doszliśmy do wniosku że nadeszła pora założyć sobie NIP

czy moglibyście powiedzieć co jest potrzebne do złożenia wniosku o NIP
wiem że NIP-2 ale macie może jakieś wzory wypełnienia, czy jakieś inne dokumenty również są potrzebne?
czy skarbnik nadal może prowadzić księgowość w podany sposób
czy potrzebne będzie konto bankowe
jak będą wyglądały rozliczenia, słyszałem że trzeba się rozliczać co miesiąc
chyba że złoży się odpowiedni wniosek, jak on ma wyglądać?

nasze dochody to głównie składki, organizacja zabaw,
trochę pieniędzy wpłynie z 1%
w tym roku chcielibyśmy pozyskać jakiegoś sponsora,
jeśli się uda chcielibyśmy wyremontować salę w remizie, a następnie ją wynajmować,
co łapie się pod działalność gospodarczą? i jak się z tego rozliczać?
a może jakoś ominąć?
jak rozliczają się OPP?

wiem że podobne tematy były już poruszane,
zawsze się jednak czymś różniły, poza tym są one sprzed kilku lat, a być może się coś zmieniło?

liczę na wiele odpowiedzi,
jeśli możecie to załączajcie jakieś przykłady wypełnienia dokumentów
łatwiej będzie nam się w tym połapać :)

pozdrawiam Tomek
Awatar użytkownika

marcinas7majster
Posty: 79
Rejestracja: wt 19 sty 2010, 15:00
OSP (gm., woj.): OSP BANIE - woj.Zachodniopomorskie
Status: Offline

Re: NIP i rachunkowość w OSP

Post autor: marcinas7majster »

Witam, jeśli chodzi o nadanie numeru NIP, to najlepszym rozwiązaniem będzie podjechać do właściwego Urzędu Skarbowego i ładnie zapytać Panią w okienku, a na pewno wszystko wytłumaczy. Jakoś półtora tygodnia temu miałem rozmowę z nowo wybranym Prezesem odradzającej się OSP i poinstruowałem go podobnie.

Jeśli chodzi o zabawy lub wynajmowanie sali, to podchodzi to pod działalność gospodarczą moim zdaniem. Wyjściem jest rozsądne zaksięgowanie pozyskanych pieniędzy. Najlepiej w formie dobrowolnej darowizny dla OSP na działalność statutową. I nie powinno być nigdzie wspomniane o wynajęciu czegokolwiek albo przychodach z zabawy.

Co do skarbnika, to może on trzymać pieniądze w tzw. kasie OSP. Wszystko jest księgowane w jego specjalnej książce :) Wszystkie przychody na świstkach, jak również wydatki na fakturach i nie powinno być problemów. Konto jest dodatkiem, za który niestety trzeba płacić. Od nas pobierają 15zł miesięcznie i na nic były negocjacje, aby zmniejszyć wysokość opłaty. Pytaliśmy się również w kliku innych bankach i opłaty były podobne więc trzymamy się banku, który mamy u nas we wsi.

Szot90
Posty: 5
Rejestracja: sob 03 wrz 2011, 10:41
OSP (gm., woj.): Połomia, gm. Tworóg, woj. Śląskie
Status: Offline

Re: NIP i rachunkowość w OSP

Post autor: Szot90 »

W sprawie nip-u tak jak marcinas7majster powiedział najlepiej sie udac do Urzedu Skarbowego a tam zostanie wszystko wyjasnione. Wsumie troche to dziwne ze nie mieliscie do tego czasu NIP-u, rozliczac sie jakos ze skarbowka niestety trzeba:P
Zeby zostac OPP jednostka musi prowadzic pelna ksiegowosc co wcale nie jest takie latwe i tanie, dlatego(dla wiekszosci) przy rozliczaniu sie np z 1% podatku podajesz KRS zwiazku a nie swojej OSP.
Dochody z zabaw, zbiorek itp zawsze "wrzucajcie" do darowizn zeby nikt sie nie doczepil.

Tzn. jakie dokumenty dla przykladu potrzebujesz?

A co do konta bankowego, warto je miec. Skoro chcecie pozyskac sponsora lepiej i dla niego bd wyslac wam pieniadze na konto. On to moze bez zbednych papierkow sobie odliczyc i dla niego to tez plus jest;) Poza tym moze jakies miejsce reklamowe mu zaproponowac, np na kalendarzu, czy cos podobnego. Za konto my placilismy 40zł(za otwarcie rachunku) i teraz jest za free, ale z tego co wiem tylko OSP maja takie przywileje w naszym banku i taka sytuacja zalezy tylko i wylacznie od dobrej woli zarzadu banku.

Pozdrawiam, Michał.
ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat