Dzierżawa terenu OSP

Wszelkie sprawy dotyczące Straży Pożarnych od strony prawnej.
Awatar użytkownika

Topic author
podymacz
Posty: 660
Rejestracja: czw 06 maja 2010, 10:24
OSP (gm., woj.): Więcławice gmina Michałowice woj. Małopolskie
Status: Offline

Dzierżawa terenu OSP

Post autor: podymacz » pt 01 cze 2012, 11:37

Dzisiaj liczę na pomoc kolegów w takiej sprawie:

Nasza OSP chce wydzierżawić około 3-4 arów z terenu naszej działki (na której stoi remiza) pod plac zabaw dla dzieci. Dzierżawa była by dla Urzędu Gminy.

W związku z tym nasuwa się pytanie: Jak to zrobić prawnie, aby to miało moc:

1. Czy wystarczy zwykła umowa dzierżawy zawarta przez Prezesa OSP z UG?
2. Czy może musi być na to uchwałą Zarządu OSP?
3. A może Uchwałą Walnego zebrania?

W mojej OSP funkcjonuje statut wzorcowy i doszukałem się tyle:

§ 18

1. Uchwały władz OSP zapadają zwykłą większością głosów oddanych, chyba że przepisy niniejszego statutu stanowią inaczej.
2. Uchwały dotyczące zmian we władzach OSP, wystąpienia ze Związku OSP RP oraz w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości powinny być podjęte w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.


Tylko że my nie chce4my zbywać, ani nabywać, tylko tak to zrobić, aby Gmina mogła wykonać plac zabaw, z zachowaniem przez nas własności tego terenu. (może jakaś inna forma umowy, niż dzierżawa?)
Awatar użytkownika

JakuB
Posty: 230
Rejestracja: śr 24 cze 2009, 14:27
OSP (gm., woj.): Nowa Wieś woj Pomorskie
Lokalizacja: Nowa Wieś /Gdańsk
Kontakt:
Status: Offline

Re: Dzierżawa terenu OSP

Post autor: JakuB » pt 01 cze 2012, 12:06

Moim zdaniem to jest po prostu umowa - czyli podpisuje ją tylko prezes i skarbnik (chyba, że w krs masz napisane inaczej).

Za przykład mogę podać moją umowę z sąsiednią firmą - bez kłopotania walnego. Nie pamiętam też, aby była podejmowana uchwała zarządu.
Awatar użytkownika

seligow
Posty: 679
Rejestracja: pn 15 mar 2010, 13:31
OSP (gm., woj.): Seligów woj.Łódzkie
Lokalizacja: Łowicz
Kontakt:
Status: Offline

Re: Dzierżawa terenu OSP

Post autor: seligow » pt 01 cze 2012, 12:12

Co do dzierżawy, to chyba potrzebny byłby geodeta, wydzielanie działki itd. (aczkolwiek mogę się mylić)
Może da radę na podstawie umowy użyczenia tak, jak wiele OSP robi z remizami (remiza jest gminna, ale użytkuje ją OSP)
Najlepiej dowiedzieć się u jakiegoś notariusza.
Starszy sikawkowy
Awatar użytkownika

Topic author
podymacz
Posty: 660
Rejestracja: czw 06 maja 2010, 10:24
OSP (gm., woj.): Więcławice gmina Michałowice woj. Małopolskie
Status: Offline

Re: Dzierżawa terenu OSP

Post autor: podymacz » pt 01 cze 2012, 15:09

seligow pisze:Co do dzierżawy, to chyba potrzebny byłby geodeta, wydzielanie działki itd. (aczkolwiek mogę się mylić)
Może da radę na podstawie umowy użyczenia tak, jak wiele OSP robi z remizami (remiza jest gminna, ale użytkuje ją OSP)
Najlepiej dowiedzieć się u jakiegoś notariusza.
W naszym przypadku jest odwrotnie: OSP Jest właścicielem działki oraz remizy, no i właśnie to ma zadziałać w drugą stronę.
Hmmm, umowa użyczenia.... wydaje się najfajniejsze dla nas rozwiązanie. Może ktoś szerzej coś o tym napisać?
Może znajomy prawnik, Pan Dariusz coś podpowie.... :D
Awatar użytkownika

Topic author
podymacz
Posty: 660
Rejestracja: czw 06 maja 2010, 10:24
OSP (gm., woj.): Więcławice gmina Michałowice woj. Małopolskie
Status: Offline

Re: Dzierżawa terenu OSP

Post autor: podymacz » pt 22 cze 2012, 12:18

Ponawiam prośbę o pomoc. Pilnie potrzebuję jednoznacznej odpowiedzi.

Osobiście uważam, że wystarczy umowa Prezesa z UG - przecież reprezentuje on OSP. Niestety pewna osoba z poza OSP robi szum, że MUSIMY mieć uchwałę walnego zebrania.

No więc jak to ma być?

Zrobiliśmy uchwałę Zarządu naszej OSP, która upoważnia Prezesa do podpisania umowy, jednak sam Wójt się zastanawia czy nie trzeba będzie robić walnego. :?

mariuszskarbnik
Posty: 90
Rejestracja: pn 13 lip 2009, 23:45
Status: Offline

Re: Dzierżawa terenu OSP

Post autor: mariuszskarbnik » śr 27 cze 2012, 13:23

Witam,
my robiliśmy ostatnio "ten sam manewr". Zwołaliśmy walne, tam podjęto uchwałę o wydzierżawieniu fragmentu działki gminie. Umowę podpisywał Prezes i Skarbnik, bo to oni z urzędu reprezentują jednostkę.
Co do pytania, czy walne jest konieczne... Nikt w gminie (ani w Zarządzie Powiatowym) nie potrafił jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie... Więc, żeby ktoś kiedyś się nie czepiał sprawa stnęła na walnym..! I tyle... Mi osobiście wydaje się, że w temacie decyzji dotyczących nieruchomości, pojazdów, czy sprzętu wysokocennego należy zwołać walne "dla świętego spokoju", żeby jeden z drugim co ze strażą mają niewiele wspólnego nie robili później fermentu...

raptor11
Posty: 3
Rejestracja: sob 03 sie 2013, 02:09
Status: Offline

Re: Dzierżawa terenu OSP

Post autor: raptor11 » sob 03 sie 2013, 02:11

Najlepiej poradzić się prawnika, żeby później nie było problemów.

ludwik90
Posty: 3
Rejestracja: sob 03 sie 2013, 15:03
OSP (gm., woj.): baligród, podkarpackie
Status: Offline

Re: Dzierżawa terenu OSP

Post autor: ludwik90 » sob 03 sie 2013, 15:06

Mariuszskarbnik chyba najlepiej opisał jak to powinno wyglądać.

damianmantyk
Posty: 3
Rejestracja: pt 09 sie 2013, 18:47
OSP (gm., woj.): gmina bochnia, województwo małopolskie
Kontakt:
Status: Offline

Re: Dzierżawa terenu OSP

Post autor: damianmantyk » pt 09 sie 2013, 19:02

Ja też miałem przypadek gdzie OSP było właścicielem działki, remizy... no i ta umowa..

klarys
Posty: 3
Rejestracja: pt 09 sie 2013, 19:09
OSP (gm., woj.): gmina limanowa, województwo małopolskie
Status: Offline

Re: Dzierżawa terenu OSP

Post autor: klarys » pt 09 sie 2013, 19:12

Dokładnie według mnie tak samo "Moim zdaniem to jest po prostu umowa - czyli podpisuje ją tylko prezes i skarbnik (chyba, że w krs masz napisane inaczej)."

chmurny
Posty: 3
Rejestracja: pt 30 sie 2013, 10:32
Status: Offline

Re: Dzierżawa terenu OSP

Post autor: chmurny » pt 30 sie 2013, 10:41

Witam,
czyli co bym musiał zrobić gdybym chciał podpisać porozumienie o dzierżawie ziemi z lokalnym kierownictwem OSP, wystarczy jedynie dobra wola i podpisanie umowy? Bardzo proszę o informacje w tej kwestii :)

przemek1212
Posty: 5
Rejestracja: pt 30 sie 2013, 17:52
Status: Offline

Re: Dzierżawa terenu OSP

Post autor: przemek1212 » pt 30 sie 2013, 17:53

Ale o jakie porozumienie chodzi ?

huk
Posty: 3
Rejestracja: czw 10 paź 2013, 09:14
Status: Offline

Re: Dzierżawa terenu OSP

Post autor: huk » czw 10 paź 2013, 09:17

tez mi sie tak wydaje że daje ją Prezes

Gasik4
Posty: 207
Rejestracja: śr 19 paź 2016, 15:50
Status: Offline

Re: Dzierżawa terenu OSP

Post autor: Gasik4 » pn 08 kwie 2019, 15:43

seligow pisze:
pt 01 cze 2012, 12:12
Co do dzierżawy, to chyba potrzebny byłby geodeta, wydzielanie działki itd. (aczkolwiek mogę się mylić)
Może da radę na podstawie umowy użyczenia tak, jak wiele OSP robi z remizami (remiza jest gminna, ale użytkuje ją OSP)
Najlepiej dowiedzieć się u jakiegoś notariusza.
A gdyby ktoś szukał usług geodezyjnych na terenie Krakowa, to mogę polecić tę firmę: http://www.mtgeodezja.pl/oferta
ODPOWIEDZ