Strona 1 z 2

Dzierżawa terenu OSP

: pt 01 cze 2012, 11:37
autor: podymacz
Dzisiaj liczę na pomoc kolegów w takiej sprawie:

Nasza OSP chce wydzierżawić około 3-4 arów z terenu naszej działki (na której stoi remiza) pod plac zabaw dla dzieci. Dzierżawa była by dla Urzędu Gminy.

W związku z tym nasuwa się pytanie: Jak to zrobić prawnie, aby to miało moc:

1. Czy wystarczy zwykła umowa dzierżawy zawarta przez Prezesa OSP z UG?
2. Czy może musi być na to uchwałą Zarządu OSP?
3. A może Uchwałą Walnego zebrania?

W mojej OSP funkcjonuje statut wzorcowy i doszukałem się tyle:

§ 18

1. Uchwały władz OSP zapadają zwykłą większością głosów oddanych, chyba że przepisy niniejszego statutu stanowią inaczej.
2. Uchwały dotyczące zmian we władzach OSP, wystąpienia ze Związku OSP RP oraz w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości powinny być podjęte w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.


Tylko że my nie chce4my zbywać, ani nabywać, tylko tak to zrobić, aby Gmina mogła wykonać plac zabaw, z zachowaniem przez nas własności tego terenu. (może jakaś inna forma umowy, niż dzierżawa?)

Re: Dzierżawa terenu OSP

: pt 01 cze 2012, 12:06
autor: JakuB
Moim zdaniem to jest po prostu umowa - czyli podpisuje ją tylko prezes i skarbnik (chyba, że w krs masz napisane inaczej).

Za przykład mogę podać moją umowę z sąsiednią firmą - bez kłopotania walnego. Nie pamiętam też, aby była podejmowana uchwała zarządu.

Re: Dzierżawa terenu OSP

: pt 01 cze 2012, 12:12
autor: seligow
Co do dzierżawy, to chyba potrzebny byłby geodeta, wydzielanie działki itd. (aczkolwiek mogę się mylić)
Może da radę na podstawie umowy użyczenia tak, jak wiele OSP robi z remizami (remiza jest gminna, ale użytkuje ją OSP)
Najlepiej dowiedzieć się u jakiegoś notariusza.

Re: Dzierżawa terenu OSP

: pt 01 cze 2012, 15:09
autor: podymacz
seligow pisze:Co do dzierżawy, to chyba potrzebny byłby geodeta, wydzielanie działki itd. (aczkolwiek mogę się mylić)
Może da radę na podstawie umowy użyczenia tak, jak wiele OSP robi z remizami (remiza jest gminna, ale użytkuje ją OSP)
Najlepiej dowiedzieć się u jakiegoś notariusza.
W naszym przypadku jest odwrotnie: OSP Jest właścicielem działki oraz remizy, no i właśnie to ma zadziałać w drugą stronę.
Hmmm, umowa użyczenia.... wydaje się najfajniejsze dla nas rozwiązanie. Może ktoś szerzej coś o tym napisać?
Może znajomy prawnik, Pan Dariusz coś podpowie.... :D

Re: Dzierżawa terenu OSP

: pt 22 cze 2012, 12:18
autor: podymacz
Ponawiam prośbę o pomoc. Pilnie potrzebuję jednoznacznej odpowiedzi.

Osobiście uważam, że wystarczy umowa Prezesa z UG - przecież reprezentuje on OSP. Niestety pewna osoba z poza OSP robi szum, że MUSIMY mieć uchwałę walnego zebrania.

No więc jak to ma być?

Zrobiliśmy uchwałę Zarządu naszej OSP, która upoważnia Prezesa do podpisania umowy, jednak sam Wójt się zastanawia czy nie trzeba będzie robić walnego. :?

Re: Dzierżawa terenu OSP

: śr 27 cze 2012, 13:23
autor: mariuszskarbnik
Witam,
my robiliśmy ostatnio "ten sam manewr". Zwołaliśmy walne, tam podjęto uchwałę o wydzierżawieniu fragmentu działki gminie. Umowę podpisywał Prezes i Skarbnik, bo to oni z urzędu reprezentują jednostkę.
Co do pytania, czy walne jest konieczne... Nikt w gminie (ani w Zarządzie Powiatowym) nie potrafił jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie... Więc, żeby ktoś kiedyś się nie czepiał sprawa stnęła na walnym..! I tyle... Mi osobiście wydaje się, że w temacie decyzji dotyczących nieruchomości, pojazdów, czy sprzętu wysokocennego należy zwołać walne "dla świętego spokoju", żeby jeden z drugim co ze strażą mają niewiele wspólnego nie robili później fermentu...

Re: Dzierżawa terenu OSP

: sob 03 sie 2013, 02:11
autor: raptor11
Najlepiej poradzić się prawnika, żeby później nie było problemów.

Re: Dzierżawa terenu OSP

: sob 03 sie 2013, 15:06
autor: ludwik90
Mariuszskarbnik chyba najlepiej opisał jak to powinno wyglądać.

Re: Dzierżawa terenu OSP

: pt 09 sie 2013, 19:02
autor: damianmantyk
Ja też miałem przypadek gdzie OSP było właścicielem działki, remizy... no i ta umowa..

Re: Dzierżawa terenu OSP

: pt 09 sie 2013, 19:12
autor: klarys
Dokładnie według mnie tak samo "Moim zdaniem to jest po prostu umowa - czyli podpisuje ją tylko prezes i skarbnik (chyba, że w krs masz napisane inaczej)."

Re: Dzierżawa terenu OSP

: pt 30 sie 2013, 10:41
autor: chmurny
Witam,
czyli co bym musiał zrobić gdybym chciał podpisać porozumienie o dzierżawie ziemi z lokalnym kierownictwem OSP, wystarczy jedynie dobra wola i podpisanie umowy? Bardzo proszę o informacje w tej kwestii :)

Re: Dzierżawa terenu OSP

: pt 30 sie 2013, 17:53
autor: przemek1212
Ale o jakie porozumienie chodzi ?

Re: Dzierżawa terenu OSP

: czw 10 paź 2013, 09:17
autor: huk
tez mi sie tak wydaje że daje ją Prezes

Re: Dzierżawa terenu OSP

: pn 08 kwie 2019, 15:43
autor: Gasik4
seligow pisze: pt 01 cze 2012, 12:12 Co do dzierżawy, to chyba potrzebny byłby geodeta, wydzielanie działki itd. (aczkolwiek mogę się mylić)
Może da radę na podstawie umowy użyczenia tak, jak wiele OSP robi z remizami (remiza jest gminna, ale użytkuje ją OSP)
Najlepiej dowiedzieć się u jakiegoś notariusza.
A gdyby ktoś szukał usług geodezyjnych na terenie Krakowa, to mogę polecić tę firmę: http://www.mtgeodezja.pl/oferta

Re: Dzierżawa terenu OSP

: wt 02 sie 2022, 15:12
autor: kikak
U nas w okolicy jest geodeta http://www.complexgeo.pl/ i też wiele osób korzysta z ich usług. Wiele lat są w tej branży, więc posiadają odpowiednie doświadczenie.
Pozdrawiam i mam nadzieję, że mój wpis okazał się dla Was pomocny. :)