Zakup sprzętu / księgowania

Wszelkie sprawy dotyczące Straży Pożarnych od strony prawnej.

Topic author
annaspiewak
Posty: 4
https://dekodeco.com.pl/producent-mebli-na-wymiar-w-warszawie-nowoczesne-kuchnie/
Rejestracja: śr 20 lut 2013, 09:42
Status: Offline

Zakup sprzętu / księgowania

Post autor: annaspiewak »

Witam serdecznie. Zacznę od tego, że jestem księgową ale laikiem jeśli chodzi o księgowania w OSP. Znajomy prezes OSP poprosił mnie o pomoc / poradę jak ma zaksięgować zakup sprzętu do ratownictwa medycznego LUKAS. Przedłożył mi umowę (3 strony: OW ZOSP RP, Gmina, OSP) na podstawie której Gmina przekazuje część środków na dofinansowanie zakupu, sprzęt - faktura jest na OSP, resztę kwoty płaci OW ZOSP RP. Wiem jak by to zrobić (tzn. zaksięgować) w PSP ale nie mam pojęcia jak w OSP. Znajomy mowi mi o książce skarbnika? Jak zaewidencjonować dofinansowanie z OW ZOSP RP? jak zaprowadzić ewidencję zakupionego środdka trwałego. Bardzo proszę o podpowiedź od A do Z jak dla laika. Z góry dziękuje za pomoc i wyrozumiałość co do mej niewiedzy :)

jarek.osp
Posty: 36
Rejestracja: czw 17 maja 2012, 12:09
OSP (gm., woj.): Łodygowice (Śląskie)
Status: Offline

Re: Zakup sprzętu / księgowania

Post autor: jarek.osp »

Ja prowadzę w OSP pełną księgowość i w sumie z tego co wiem to każda OSP powinna prowadzić pełną księgowość. LUKAS to prędzej sprzęt do ratownictwa technicznego ale to tak na marginesie.

Jak wygląda przekazanie przez gminę środków? Jest to dotacja celowa na rachunek bankowy OSP? Dostawcą sprzętu jest OW ZOSP RP?
Awatar użytkownika

seligow
Posty: 679
Rejestracja: pn 15 mar 2010, 13:31
OSP (gm., woj.): Seligów woj.Łódzkie
Lokalizacja: Łowicz
Kontakt:
Status: Offline

Re: Zakup sprzętu / księgowania

Post autor: seligow »

jarek.osp pisze:z tego co wiem to każda OSP powinna prowadzić pełną księgowość
:shock:
Tyle razy wałkowane a tu kolejny kwiatek...
Jeżeli OSP nie prowadzi działalności gospodarczej, to OSP nie musi prowadzić pełnej księgowości
Amen
Starszy sikawkowy

Topic author
annaspiewak
Posty: 4
Rejestracja: śr 20 lut 2013, 09:42
Status: Offline

Re: Zakup sprzętu / księgowania

Post autor: annaspiewak »

do jarek.osp
Przepraszam Lukas - zestaw do ratownictwa technicznego :)
Mam przed sobą umowę, z której wynika, że "Gmina przekaże OSP środki finansowe na dofinansowanie zakupu zestawu". faktura jest na OSP, a z umowy wynika, że przetarg na zakup sprzętu przeprowadził OW ZOSP RP i następnie przekazał OSP.

marcin_op
Posty: 526
Rejestracja: czw 07 lut 2008, 21:34
Status: Offline

Re: Zakup sprzętu / księgowania

Post autor: marcin_op »

Czyli
UG przekazuje na konto OSP pewną kwotę, później OSP kupuje od ZW ZOSP zestaw rat-tech na FV.
Wiec to po prostu normalny zakup a to że OW ZOSP ogłosiło na niego przetarg to już nie ma znaczenia, bo oni dla OSP i tak wystawiają swoją FV.
Zresztą, wszystko co sprzedaje OW ZOSP na dotację wcześniej jest kupowane w drodze przetargu.
OSP jako odbiorcę końcowego nie powinno interesować skąd sprzedawca (w tym wypadku OW) go ma skoro on wystawi swoją fakturę.

Topic author
annaspiewak
Posty: 4
Rejestracja: śr 20 lut 2013, 09:42
Status: Offline

Re: Zakup sprzętu / księgowania

Post autor: annaspiewak »

ok marcin, dzięki, ale chodziło mi raczej jak to się księguje w książce skarbnika? i jak czy przyjmuje sięna stan inwentarzowy? Jestem totalnym laikiem jeśli chodzi o zapisy księgowe w OSP. Co z tym fantem (tzn. zakupem:) zrobić po kolei. Mógłbyś mi to napisać :) bardzoooo proszę :)

marcin_op
Posty: 526
Rejestracja: czw 07 lut 2008, 21:34
Status: Offline

Re: Zakup sprzętu / księgowania

Post autor: marcin_op »

Wydaje mi się ze normalnie wpisujesz przychód z UG a później rozchód jako FV za sprzęt.
A zapisy księgowe ? Tego nie wiem bo u nas żadna księga inwentarzowa nie istnieje.
Jeśli coś kupuje UG to oni wprowadzają na stan ale u siebie w UG, a jak my kupujemy na OSP to... po prostu jest i tyle.
Myślę że większość osp nie ma żadnych ksiąg inwentarzowych itp. bo po prostu nikt nie wie jak to robić...

Topic author
annaspiewak
Posty: 4
Rejestracja: śr 20 lut 2013, 09:42
Status: Offline

Re: Zakup sprzętu / księgowania

Post autor: annaspiewak »

Dzięki za pomoc. Pozdrawiam.

stypulkowski
Posty: 8
Rejestracja: wt 13 mar 2012, 21:00
OSP (gm., woj.): Zakrzówek, lubelskie
Status: Offline

Re: Zakup sprzętu / księgowania

Post autor: stypulkowski »

annaspiewak pisze:Witam serdecznie. Zacznę od tego, że jestem księgową ale laikiem jeśli chodzi o księgowania w OSP. Znajomy prezes OSP poprosił mnie o pomoc / poradę jak ma zaksięgować zakup sprzętu do ratownictwa medycznego LUKAS. Przedłożył mi umowę (3 strony: OW ZOSP RP, Gmina, OSP) na podstawie której Gmina przekazuje część środków na dofinansowanie zakupu, sprzęt - faktura jest na OSP, resztę kwoty płaci OW ZOSP RP. Wiem jak by to zrobić (tzn. zaksięgować) w PSP ale nie mam pojęcia jak w OSP. Znajomy mowi mi o książce skarbnika? Jak zaewidencjonować dofinansowanie z OW ZOSP RP? jak zaprowadzić ewidencję zakupionego środdka trwałego. Bardzo proszę o podpowiedź od A do Z jak dla laika. Z góry dziękuje za pomoc i wyrozumiałość co do mej niewiedzy :)
dam przykład:
zakupiony sprzęt ( może to być PSP-1 do ratownictwa medycznego lub zestaw ratownictwa technicznego LUKAS .
Umowa w porządku. wiadomo kto ile będzie finansował ten sprzęt.
Jest zakup i faktura wystawiona jest na OSP. Faktura opiewa na kwotę np. 6 300,oo zł np. PSP-1 czy Lukas na kwotę
35 000,00 zł. Gmina finansuje np. 15 000,00 zł pozostałą kwotę finansuje ZOW ZOSP. Kwota 20 000,00 zł. ZOW wypisuje
KW kasa wypłaci 20 000,00 zł jako gotówka ( obrót kasowy) i jednocześnie wystawia KP - kasa przyjmie też na
kwotę 20 000,00 zł. ( i zapisujemy tą kwotę w operacjach kasy jako przychód oraz rozchód ) Na fakturze (proszę sprawdzić) są kwoty: wartość całego urządzenia np. 35 000 zł. Powinien być zapis o sfinansowaniu przez ZOW ZOSP na kwotę 20 000,00 zł i do zapłaty przez OSP kwotę 15 000,00 zł. OSP po otrzymaniu faktury ,przelewa kwotę na wskazany rachunek bankowy. a zapis w książce skarbnika będzie rozchód z konta bankowego 15.000,00 zł.
O ile jest to środek trwały ( kwota powyżej 3 500,00 zł) wpisujemy do książki środków trwałych i przyjmujemy
kwotę 35 000,zł jako wartość początkową i od tego co roku , czy co miesiąc odliczamy amortyzację zgodnie z KTŚ.( stawki amortyzacyjne )
Może też być taki przypadek że oprócz w/w beneficjentów OSP_ dopłaca też do sprzętu . i też księgujemy jako rozchód z konta bankowego czy z bezpośrednio z kasy , jeżeli płacimy gotówką w kasie ZOW ZOSP. W pełnej księgowości (Księga handlowa )księguje się prawie tak samo tylko na różnych kontach. Nie wiem czy zrozumiale to wyjaśniłem. U nas w lubelskim tak się rozliczamy z ZOW ( są to dotacje z różnych źródeł i na faktorze jest napisane skąd pochodziły te środki za które, ZOW ZOP rozliczył. Pozdrawiam Życzę powodzenia
Ostatnio zmieniony śr 06 mar 2013, 17:46 przez stypulkowski, łącznie zmieniany 2 razy.

marcin_op
Posty: 526
Rejestracja: czw 07 lut 2008, 21:34
Status: Offline

Re: Zakup sprzętu / księgowania

Post autor: marcin_op »

U nas jest tak samo jak kolega wyżej napisał z tym że jeżeli Urząd Gminy chce nam coś sfinansować, to nie przelewa nam na konto OSP pieniędzy tylko FV jest wystawiana na Urząd Gminy i Urząd Gminy wprowadza to u siebie w ewidencję a my w naszej księgowości księgujemy tylko KW i KP z ZOSP - kwota która jest dotowana i już tego nie wprowadzamy u siebie na stan, tylko samą kwotę jako dotację, przychód - rozchód.
Urząd natomiast przelewa tylko pozostałą część kwoty która została do zapłaty.

elabarbara
Posty: 1578
Rejestracja: wt 23 maja 2017, 14:55
Status: Offline

Re: Zakup sprzętu / księgowania

Post autor: elabarbara »

U mnie to niestety musi poczekać, bo moi kontrahenci zrobili sobie wolne od płacenia i taki mam oto problem z nimi. Co prawda na razie też uważam, że nie ma co się spieszyć, koniec roku to nie czas na wydatki.... Uważam jednak, że faktoring w Rzeszowie https://kredytyrzeszow.com/faktoring-rzeszow/ można po prostu wykorzystać, by rozwiązać problem z płynnością finansową.

EmilKol
Posty: 48
Rejestracja: czw 07 kwie 2022, 18:35
OSP (gm., woj.): Białystok, Podlaskie
Status: Offline

Re: Zakup sprzętu / księgowania

Post autor: EmilKol »

W takim razie jeżeli chcielibyście skorzystać z opcji faktoringu, aby móc realizować kolejne zamówienia, zakup sprzętu, wypłat dla pracowników i macie wiele faktur z odroczonym terminem płatności to warto na pewno wybrać firmę, która się w tym specjalizuje i zapewnia bardzo dobre warunki. Przykładem tutaj jest Faktoria i też tutaj https://faktoria.pl/porada/faktoring będziecie mogli znaleźć więcej informacji. Warto wspomnieć, że już obsłużyli 88 tys, faktur i wielu polskich przedsiębiorców. Do tego można wszystko załatwić online, pozdrawiam!

Łukaszek83
Posty: 32
Rejestracja: pt 25 lis 2022, 19:34
Status: Offline

Re: Zakup sprzętu / księgowania

Post autor: Łukaszek83 »

Myślę że warto posiadać dobry program do księgowania.
Awatar użytkownika

Tenesy
Posty: 521
Rejestracja: pn 20 mar 2017, 12:44
Lokalizacja: Gliwice
Status: Offline

Re: Zakup sprzętu / księgowania

Post autor: Tenesy »

Obecnie bardzo dobrym pomysłem jest wdrożenie elektronicznego obiegu faktur. Na stronie https://edokumenty.eu/rozwiazania/obieg-faktury-zakupu/ można znaleźć informacje na temat tego, w jaki sposób należy to zrobić.

byjka7
Posty: 364
Rejestracja: pn 23 sty 2017, 21:35
OSP (gm., woj.): Gmina Mysłowice Śląsk
Status: Offline

Re: Zakup sprzętu / księgowania

Post autor: byjka7 »

Zastanawiałeś się kiedyś nad faktoringiem niepełnym ? Jeżeli nie to zobacz sobie ofertę aforti factor. Nabywają od klientów nieprzeterminowane wierzytelności z tytułu dostaw i usług. Skutecznie będą wspierać twój biznes, słyszałam że wiele przedsiębiorców zyskało płynność finansową.
ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat